Print On Demand Suomi (tarvepainatus)

Netissä trendaava “side hustle” on yleistynyt tänä päivänä huimasti ja sitä pidetäänkin tämän päivän parhaana tapana rikastua. Netissä toki voi tienata rahaa suhteellisen helposti ja nopeasti, mutta useimmissa tapauksissa asia ei ole näin.
Print On Demand eli suomeksi tarvepainatus on osoittautunut hyväksi tavaksi aloittaa, esimerkiksi verkkokauppa tai omien tuotteiden myyminen. Mitä Print On Demand sitten on? Paljonko sillä voi tienata ja kuinka helppoa se on? Keräsimme tähän artikkeliin parhaat tiedot, vinkit ja tavat aloittaa omien Print On demand tuotteiden myyminen netissä.
Tarvepainatus tarjoaa helpomman tavan pyörittää verkkokauppaa. Se vaatii myös pienemmät investoinnit ja riskit. Print On Demandissa eli tarvepainatuksessa luot omat tuotteesi ja tyylisi.
Mitä on Print on Demand eli tarvepainatus?
Print on Demand mallissa työskentelet t-paitojen, lippiksien ja yksinkertaisten tuotteiden toimittajan kanssa räätälöidäksesi tuotteita ja myydäksesi niitä tilauskohtaisesti omalla tuotemerkilläsi ja omilla malleillasi.
Tarvepainatuksessa maksat tuotteen hinnasta vasta sen jälkeen, kun olet todella myynyt sen, joten sinun ei tarvitse ostaa irtotavarana tai pitää itse varastoa. Tämä helpottaa tuotteiden säilömistä ja lähettämistä huomattavasti. Varsinkin, jos sinulla on esimerkiksi normaali päivätyö. Tämän takia Print On Demand on suosittu liiketoimintamalli verkossa.
Lisäksi tarvepainatuksen ansiosta toimittajasi hoitaa kaiken myynnin jälkeen digitaalisesta painatuksesta tilauksen täyttämiseen ja toimitukseen asiakkaalle.
Tarvepainatuksen suuri lisäetu on myös se, että kun olet määrittänyt kaiken oikein, tilauksen suorittaminen ja lähettäminen tapahtuu vain muutamalla klikkauksella.
Yksi haittapuoli, mikä Print on Demand toimintaan liittyy, on että myyjänä et pysty tarkkailemaan esimerkiksi tuotteen laatua ja toimitusaikoja, koska et tule koskaan näkemään muutakuin mallikappaleesi. Tuote lähetetään siis tehtaalta suoraan asiakkaalle. Ratkaisu tähän voi olla esimerkiksi testitilauksien tekeminen itse.
Print On Demandin edut ja haitat
Print on demand tyyliä voidaan soveltaa dropshipping-malliin perustuvan liiketoiminnan rakentamiseen, jossa kaikki tuotteet ja lähetys ovat kolmannen osapuolen hoitamia. Se on yksi helpoimmista tavoista hankkia tuotteita tai perustaa verkkokauppa. Kannattaa kuitenkin huomioida tämänkin tyylin edut ja miinukset.
Edut
- Luo ja suunnittele tuotteita nopeasti. Kun olet suunnitellut, voit luoda tuotteen ja laittaa sen myyntiin muutamassa minuutissa.
- Toimitukset hoidetaan automaattisesti. Toimitus on toimittajasi vastuulla ei sinun. Myynnin jälkeen olet vain vastuussa asiakaspalvelusta.
- Pieni investointi, pienempi riski. Koska sinulla ei ole fyysisesti varastoa, on helpompi lisätä tai poistaa tuotteita, testata ideoita tai muuttaa ideaasi.
Miinukset
- Pienemmät marginaalit. Luonnollisesti tuotekohtaiset kustannukset ovat korkeammat kuin jos ostaisit tuotteet massoina.
- Vähäinen toimituksen hallinta. Toimituskulut voivat olla monimutkaisia, koska ne voivat vaihdella eri tuotteissa. Vaihtoehtosi ovat myös rajalliset, jos haluat luoda erottuvan pakkauksen avaamiskokemuksen.
- Rajoitetut tuotteet. Mahdollisuutesi mukauttaa tuotteita riippuu toimittajasta ja tuotteesta. Riippuen siitä, minkä tilaupainatusyhtiön kanssa haluat työskennellä, sinun on punnittava peruskustannuksia, räätälöintivaihtoehtoja ja käytettävissä olevia kokoja päätettäessä, minkä toimittajan valitset.

Miten aloittaa Print On Demand?
Kaikki alkaa oman verkkokaupan luomisesta ja rakentamisesta. Kun olet saanut verkkokauppasi perustettua ja miettinyt mitä tuotteita ja minkälaisia tulet myymään siellä, valitse toimittajasi. Toimittajia on tänä päivänä monia ja olemmekin esitelleet parhaat tässä artikkelissa.
Tämän kaiken jälkeen aloita printtisi suunnittelu. Tämä siis painetaan esimerkiksi t-paitoihin, joita tulet myymään. Tämä on erittäin tärkeä vaihe, koska tämän takia ihmiset tilaavat tuotteesi.
Eli:
- Perusta verkkokauppa
- Valitse toimittaja
- Suunnittele printtisi
1. Verkkokauppa alustan valitseminen Print On Demand verkkokauppaan
Print on Demandissa, voit joko myydä tuotteitasi muiden myyjien sivuilla tai luoda oman verkkokaupan verkkokauppa-alustalla. Suosittelemme luomaan oman verkkokaupan.
Myyminen muiden sivuilla
Paikka, jossa myyjät voivat listata tuotteitaan myytäväksi. Kaikkien myyjien tuotteet sijaitsevat yhdellä sivulla, esimerkki Zalando.
Yleensä nämä markkinapaikat on helppo perustaa, ja niillä on yleensä paljon ilmaista liikennettä, joka saattaisi olla kiinnostuneita tuotteistasi. Voit kuitenkin hallita vähemmän myymäläsi ulkoasua, brändäystä ja sisältöä. Lisäksi ne ovat yleensä kilpailtuja.
Oma verkkokauppa
Jos sinulla oma visio, voit käyttää verkkokauppa-alustaa luodaksesi tuotteillesi oman verkkosivun ja brändätä sen..
Verkkokauppa-alustojen avulla voit personoida kauppaasi, lisätä sisältöä, erilaisia kampanjoita jne. Niiden käyttöönotto, mukauttaminen vie kuitenkin aikaa ja vaatii vähän omaa rahaa. Lisäksi tarvitset liikennettä sivuillesi markkinoinnin kautta.
Suosittelemme perustamaan oman verkkokaupan Print On Demand tuotteillesi. Se antaa sinulle kaikki oikeudet ja voit päättää täysin itse miten ja milloin myyt tuotteitasi. Myös brändäys on tällöin helpompaa ja tehokkaampaa.
2. Kumppanin eli toimittajan valitseminen
On tärkeää miettiä ja vertailla eri Print On Demand -yrityksiä. Google ja muut arvostelusivustot tulevat tässä kohtaa esille. Väärän kumppanin valitseminen voi johtaa rahojesi menettämiseen ja brändisi kasvun hidastumiseen.
Auttaaksemme sinua, olemme koonneet nopean yleiskatsauksen suosituimmista tarvepainatus yrityksistä. Kaikki nämä palvelut ovat ilmaisia (maksat vain, kun tilaat tuotteen).
Printify

Printify on hyvä Print On Demand yritys, joka sisältää tavanomaisen valikoiman t-paitoja ja huppareita. Merkittävää Printifyssa on se, että se tarjoaa myös kansainvälisen toimittajaverkoston, joka mahdollistaa joukon ainutlaatuisia tuotteita, joita et todennäköisesti löydä muualta, kuten koruja, kelloja, kenkiä ja vesipulloja. Itse asiassa alustalla on yli 200 tuotetta, joille voit luoda oman tyylisi ja brändäyksen.
Vaikka Printify on ilmainen käyttää, saatavilla on premium-versio, joka antaa sinulle 20 % alennuksen kaikista tuotteista 29 dollarilla kuukaudessa, mikä on hyvä vaihtoehto, jos haluat laajentaa toimintaasi myöhemmin ja kasvattaa voittomarginaalejasi.
Gelato

Gelato on suosittu vaihtoehto print-on-demand verkkokaupoissa. Tuotteita löytyy paljon ja niiden muokkaaminen ja suunnitteleminen on suhteellisen helppoa. Gelato integroituu helposti Woocommerceen ja Shopifyyn, eli tuotteet on helppo lisätä omaan kauppaan. Woocommercen ja Shopifyn lisäksi Gelaton saa yhdistettyä Etsyyn.
Gelato on ilmainen käyttää, mutta siitä löytyy myös maksullinen versio, jolla saa käyttöönsä laajemmat grafiikat ja kuvapankit, halvemmat toimitukset. Kallein versio sisältää aiempien lisäksi ilmaiset toimitukset. Tämäkin maksaa itsensä nopeasti takaisin, jos kauppa käy.
Printful

Printful on suosittu valinta tarvepainatusyrityksien joukossa, koska se tarjoaa laajan valikoiman korkealaatuisia tuotteita ja brändejä. Helppokäyttöisiä malligeneraattoreita ja oman brändäyksen lisäämismahdollisuuksia. Voit myös itse suunnitella pakkausta.
Erityisesti vaatetuotteille Printful tarjoaa useita tulostustekniikoita, joista sinun kannattaa olla tietoinen.
Sinun tulee myös olla tietoinen siitä, kuinka lisämukautukset vaikuttavat hintaan. Esimerkiksi hihan tai sisätarran painaminen tarkoittaa yleensä lisämaksun maksamista peruskustannusten lisäksi.
Vaatteiden lisäksi Printful tarjoaa myös mukeja, vuodevaatteita, tyynyjä, kehystettyjä julisteita, rantapyyhkeitä, esiliinoja ja paljon muuta. Lue tarkempi arvostelumme Printfulista.
3. Printin suunnittelu
Tärkein asia Print On Demand verkkokaupassa on itse tuote ja siinä oleva kuva tai logo. Jos esimerkiksi perustaisit ja markkinoisit verkkokauppasi suurella budjetilla et tule saamaan myyntiä, jos tuotteesi eivät ole tarpeeksi kiinnostavia tai hyvän näköisiä. Ehkä suurin virhe, mitä näkee POD-verkkokaupoissa on liian laaja tuote valikoima. Tuotteita on siis laidasta laitaa t-paidasta avaimenperään.
Valitse itsellesi siis niche eli aihealue ja ala luomaan brändiä sen ympärille. On tärkeää, että kun asiakas siirtyy verkkokauppaasi hän ymmärtää heti mistä verkkokaupassa on kyse. POD-verkkokaupan niche voi olla esimerkiksi t-paidat. Luot erilaisia t-paitoja eri printeillä. Myöhemmin voit laajentaa kauppasi kaikkiin vaatteisiin, jos printtisi siis toimii.
Suunnittele siis oma printtisi huolellisesti ja harkiten. Mieti mikä erottuisi joukosta ja mikä saisi aikaan tunteita asiakkaissa. Printti voi olla vain pelkkä osuva teksti tai jokin hyvä kuva.
Hyviä ohjelmia printin suunnitteluun on:
- Photoshop
- Canva
- Picsart
Print On Demand Suomi
Print On Demand tyyli on myös tullut Suomeen. Print On Demand yritykset tarjoavat nykyään toimituksen myös Suomeen, mikä tekee siitä entistäkin helpompaa Suomessa.
Monet Suomalaiset POD-verkkokaupat ovat jo menestyneet ja olleet tuottavia. Jos siis unelmoit omasta verkkokaupasta suosittelemme kokeilemaan Print On Demand tyyliä!
Kirjoittaja
Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.