Sähköpostimarkkinointi – Miten toteuttaa?

sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on yksi yleisimmin käytetyistä ja vanhimmista päästä digitaalisen markkinoinnin kampanjatyypeissä. Sähköpostimarkkinointi on pääasiassa sähköpostien lähettämisestä tilaajille, jotka ovat ilmaisseet kiinnostuksensa yrityksen tuotteista tai palveluista.

Sähköpostimarkkinointia on toteutettu vuosien ajan monilla eri tavoilla. Suunta on kuitenkin ollut aina sama. Sähköpostit ovat menneet kokoajan yhä henkilökohtaisemmaksi ja kohdennetuksi. Harvoin enää saat sähköpostia erilaisista palveluista, joista et ole kuullukkaan.

Erilaisia tutkimuksia on tehty sen selvittämiseksi, onko sähköpostimarkkinointi yhtä hyödyllistä kuin ennen, ja havainnot viittaavat noin 30–40 euron sijoitetun pääoman tuottoprosenttiin jokaista sähköpostimarkkinointiin käytettyä euroa kohden.

Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi on keino tavoittaa nykyisiä asiakkaita tai tulevia suorilla kohdennetuilla sähköpostiviesteillä helposti ja nopeasti. Sähköpostimarkkinointi toimii niin B2C- kuin B2B-markkinoinnissakin, joista kerromme artikkelin lopussa lisää. Kerromme myös niihin liittyvistä laista, jotka suojaavat kuluttajia ja yrityksiä.

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista ja edullisista markkinointivaihtoehdoista. Se on esimerkiksi paljon halvempaa kuin Googlessa mainostaminen avainsanoilla.

Minkälaisia sähköposteja käytetään sähköpostimarkkinoinnissa?

Ennen kuin esittelemme tärkeimmät ominaisuudet, kun etsit sähköpostimarkkinointiohjelmaa itsellesi kerromme minkälaisia sähköposteja edes lähetetään. Tämä vaikuttaa päätökseesi aloittaa sähköpostimarkkinointi ylipäätään.

Lähettämiesi sähköpostikampanjoiden tyyppejä ja laadukkuutta sekä tuottavuutta voidaan parantaa, jos käytät työhön oikeaa työkalua. Katso testaamme parhaat sähköpostimarkkinointi ohjelmat.

Seuraavassa on joitakin sähköpostityyppejä, joita yritykset voivat lähettää tilaajilleen:

1. Tapahtumasähköpostit

Näitä ovat sähköpostit, kuten ostoskorin hylkäämissähköpostit, tilausvahvistus sähköpostit, toimitusvahvistus sähköpostit ja salasanan palautusviestit.

Tapahtumasähköpostit lähetetään yleensä sen jälkeen, kun asiakas on suorittanut toiminnon verkkosivustollasi tai jättänyt sen tekemättä, esimerkiksi ostoskoriin siirtämisen jälkeen asiakas ei olekkaan ostanut tuotetta. Tällaiset sähköpostit ovat välttämättömiä ja tehokkaita, jotta asiakkaat pysyvät ajan tasalla ja sitoutuvat brändiisi.

2. Myyntisähköpostit

Suoramyyntisähköpostiviestejä lähetetään tuotteen tai palvelun myymiseksi asiakkaalle. Asiakkaan sähköposti on yleensä saatu asiakkaan aikaisemmalla ostamisella tai jollain muulla keinolla.

Ne sisältävät tyypillisesti vankan toimintakehotuksen tai jopa tarjouksen, jotta asiakas saadaan ostamaan jokin tietty tuote.

3. Automaattiset vastaukset

Automaattivastaajasähköpostit käynnistyvät automaattisesti tietyn ajan perusteella, joka on kulunut ensimmäisestä tapahtumisesta (kuten sähköpostilistalle liittymisestä).

Ne lähetetään yleensä sarjoina, ja niitä voidaan käyttää toivottamaan tervetulleeksi uusia tilaajia tai asiakkaita, tarjoamaan hyödyllistä tietoa tai myymään tuotteita sekä palveluita lisää.

4. Uutiskirjeet

Uutiskirjesähköpostiviestejä lähetetään yleensä säännöllisesti (viikoittain, kuukausittain jne.), ja ne sisältävät päivityksiä yrityksestäsi, tietoa uusista tuotteista tai palveluista. Ne voivat sisältää myös hyödyllistä tietoa jostain aiheesta. Esimerkiksi monet sijoittamista tarjoavat firmat lähettävät asiakkailleen tietoa pörssin tapahtumista viikottain.

Nyt kun tiedät erityyppisiä sähköposti tyyppejä, joita voit lähettää, harkitse näitä tärkeimpiä ominaisuuksia, kun valitset itsellesi sähköpostimarkkinointi ohjelmaa.

Miksi tarvitset sähköpostimarkkinointia yritykseesi?

Sähkpostimarkkinoinnilla voit myydä helposti vanhoille asiakkaillesi uudestaan. Sen takia sen ROI on erittäin hyvä.


Myynnin parantaminen

Kampanja- ja sitouttamissähköpostit ovat loistava tapa tarjota alennuksia tuotteidesi tai palveluidesi hinnoista. Viime kädessä tämä johtaa konversioihin sähköpostissasi olevien linkkiesi ansiosta.

Tee siitä henkilökohtainen tarjoamalla ainutlaatuisia syntymäpäivä alennuksia jokaiselle yksittäiselle tilaajalle. Voit myös puhutella heitä heidän omalla nimellänsä, mikä lisää henkilökohtaisuutta.


Lisää bränditietoisuutta

Sähköpostimarkkinointi on helposti skaalautuvaa, mikä tarkoittaa sitä, että voit lähettää suurelle määrälle tilaajia viestejä käyttämättä suurta budjettia. Toisin kuin muut alustat, esimerkiksi sosiaalinen mediassa seuraajien kerääminen on vaikeampaa kuin sähköpostiosoitteiden tilausten yhteydessä.

Lisäksi sähköpostilaatikot asiakkailla ovat heidän henkilökohtaisia, joten ne ovat täynnä sisältöä vain niiltä yrityksiltä, ​​joista ihmiset ovat kiinnostuneita. Arvokkaan tiedon tarjoamisen jatkaminen auttaa brändiäsi pysymään tilaajien mielessä.


Helppokäyttöisyys

Sähköpostien lähettäminen auttaa sinua säilyttämään asiakkaita brändilläsi ja luomaan uusia myyntejä samoilta asiakkailta.

Sosiaaliseen mediaan on helppo kääntyä markkinointikampanjaa suunniteltaessa, siellähän se toiminta on. Se ei kuitenkaan tarjoa asiakkaille helpointa reittiä, sillä monet ihmiset ovat liian vanhoja tai heillä ei ole tilejä sosiaalisessa mediassa. Käytännössä jokaisen, jolla on digitaalinen laite, on täytynyt määrittää sähköpostiosoite voidakseen käyttää laiteitaan.

Vaikka sähköpostit eivät ole täydellisiä, ne ovat yleisempi sekä helpompi lähestymistapa, kuin esimerkiksi myyntikirjeiden lähettäminen ihmisten oikeisiin postilaatikoihin.


Kohtuuhintaisuus

Oikean markkinointipalvelun valitseminen voi olla vaikeaa, minkä vuoksi teimme oppaan parhaista sähköpostimarkkinointi ohjelmistoista. Monet palveluntarjoajat tarjoavat kuitenkin useita jäsenyystasoja, jotka alkavat usein ilmaisesta perussopimuksesta.

Markkinointipalveluntarjoajat ymmärtävät, että on tärkeää tarjota palveluita, jotka kasvavat yrityksesi tarpeiden mukaan, mikä auttaa tekemään sähköpostimarkkinoinnista skaalautuvan vaihtoehdon. Mitä enemmän tuotat ja lähetät sähköposteja sitä paremman version voit valita.


Pysy yhteydessä

Toisin kuin sosiaalisessa mediassa, jossa algoritmien on helppo muuttaa kuluttajien näkemän sisällön tyyppiä ilman ennakkoilmoitusta, sähköpostit ovat varma tapa tavoittaa yleisösi ja asiakkaasi. Lukijat voivat valita, milloin he ovat vuorovaikutuksessa sähköpostien kanssa, minkä jälkeen ne tallennetaan kronologisesti postilaatikkoonsa.


Reaaliaikainen viestintä

Sähköpostit olivat aikoinaan huippuluokan tietokoneiden varaa, mutta nyt monet meistä käyttävät älypuhelimiaan liikkeellä ollessaan tarkistaakseen saapuvat sähköpostit sekä tabletteja ja jopa älykelloja. Tämä helpottaa yritysten viestinnän kohdistamista kuluttajiin reaaliajassa.

Kuvittele, että urheilujoukkue voittaa ottelun. Tämä on täydellinen tilaisuus järjestää esimerkiksi kyseiseen tiimiin liittyvien tuotteiden alennusmyynti.


Helppo saada analytiikkaa

Muista tarkoituksesi, kun luot sähköpostimarkkinointisisältöä, ja käytä aikaa analytiikan määrittämiseen, kun suunnittelet minklaisen sähköpostin lähetät seuraavaksi. Olipa kyseessä sitten erityisesti suunniteltu sähköpostipalveluntarjoaja tai API, joka yhdistää yrityksesi muihin osiin, kuten verkkosivustoosi.

Ymmärtäminen, miten saat liidejä, klikkausprosenttia ja monia muita tietoja, voi auttaa sinua laatimaan parempia sähköposteja.


Seuraa näitä mittareita kun aloitat sähköpostimarkkinoinnin

1. Klikkausprosentti eli CTR

Klikkausprosentti tarkoittaa sähköpostin vastaanottajien prosenttiosuutta, jotka napsauttavat yhtä tai useampaa tietyssä sähköpostissa olevaa linkkiä.

Klikkausprosentti (CTR) on todennäköisesti ensimmäinen vastaus, kun kysyt sähköpostimarkkinoijalta, mitä mittareita hän seuraa sähköposteissaan. Tämä on ehkä tärkein mittari avaamisprosentin jälkeen.

Klikkausprosenttia käytetään usein myös A/B-testien tulosten määrittämiseen, koska nämä testit suunnitellaan usein tarkoituksena löytää uusia tapoja saada lisää klikkauksia eli liidejä.

Kuinka tärkeä klikkausprosentti sitten on? Klikkausprosentti sähköpostimarkkinoinnissa on erittäin tärkeä mittari kaikille sähköpostimarkkinoijille. Se antaa heille suoran käsityksen siitä, kuinka moni luettelossasi oleva henkilö on kiinnostunut sisällöstäsi ja on kiinnostunut oppimaan lisää brändistäsi tai tarjouksista.

2. Myyntiprosentti

Myyntiprosentilla tarkoitetaan niiden vastaanottajien prosenttiosuutta, jotka klikkaavat sähköpostissa olevaa linkkiä ja suorittivat halutun toiminnon, kuten täyttivät kysylylomakkeen tai ostivat tuotteen.

Koska myynnin määrä on suoraan sidottu sähköpostissasi olevaan toimintakehotukseen ja toimintakehotuksen pitäisi olla suoraan sidottu sähköpostimarkkinoinnin yleistavoitteeseen, tulosprosentti on yksi tärkeimmistä mittareista määrittää. Tämän avulla pystyt seuraaman tavoitteeseesi pääsemistä.

Jotta voit mitata sähköpostiesi myyntiprosenttia, sinun on integroitava sähköpostiohjelmasi ja verkkoanalytiikkasi. Voit tehdä tämän luomalla sähköpostilinkeillesi yksilöllisiä seuranta-URL-osoitteita, jotka tunnistavat klikkauksen lähteen tietystä sähköpostista.

Kuinka tärkeä myyntiprosentti on? Jos tavoitteesi on tuottaa liidejä ja myyntiä myyntiprosentti ovat erityisen tärkeä. Ne osoittavat, kuinka onnistuneita uutiskirjeesi ovat todellisuudessa myynnin lisäämisessä.

3. Sähköpostin avaamisprosentti

Avaamisprosentilla tarkoitetaan sähköpostin vastaanottajien prosenttiosuutta, jotka avaavat lähetetyn sähköpostin.

Useimmat sähköpostimarkkinoijat ovat edelleen taipuvaisia yrittäessään optimoida aiherivit korkeampia avausmääriä varten. Vaikka tällä voi olla myönteinen vaikutus ja enemmän avauksia on hieno asia, heidän pitäisi kuitenkin sen sijaan keskittyä klikkausprosentin optimointiin.

Tosiasia on, että sähköpostin avaamisprosentti voi itse asiassa olla harhaanjohtava mittari muutamasta syystä. Mikä tärkeintä, sähköposti lasketaan “avautuneeksi”, jos vastaanottaja saa myös viestiin upotetut kuvat auki. Suurella osalla sähköpostikäyttäjistäsi on todennäköisesti kuvien esto käytössä sähköpostiohjelmassaan. Tämä tarkoittaa, että vaikka he avaavat sähköpostin, niitä ei sisällytetä avausprosenttiisi, mikä tekee siitä epätarkan ja epäluotettavan mittarin markkinoijille, koska se aliraportoi todellisia lukujasi.

Kuinka tärkeä avaamisprosentti on? Voit saada jonkin arvon avaamisesta mittarina, jos käytät sitä vertailumittarina. Jos esimerkiksi vertaat tämän viikon sähköpostin lähetysten avautumisprosentteja viime viikon sähköpostien lähetykseen (molemmat tietenkin samoihin sähköpostilistoihin), se saattaa antaa sinulle käsityksen, koska muuttujat ovat jossain määrin hallittuja.

4. Uutiskirjeen peruutus

Niiden sähköpostin vastaanottajien prosenttiosuus, jotka peruuttavat uutiskirjeen tilauksen tietyn sähköpostin avaamisen jälkeen.

Kuten avoimen koron kohdalla, tilauksen peruutusprosentti ei ole luotettava kuva sähköpostiluettelosi tilasta. Monet tilaajat, jotka ovat kyllästyneet vastaanottamaan sähköpostiviestejä brändiltäsi, eivät vaivaudu käymään läpi muodollista tilauksen peruutusprosessia. He vain lopettavat sähköpostisi avaamisen tai lukemisen.

Sähköpostimarkkinointi ja lainsäädäntö

Jos alat tekemään sähköpostimarkkinointia kannattaa ehdottomasti huomioida siihen liittyvät lait ja miten ne vaikuttavat. Sähköpostilla tehtävään markkinointiin liittyy tietosuojalaki ja laki sähköisen viestinnän palveluista. Sähköpostilistassa käsitellään lähes aina myös ihmisten henkilötietoja, jolloin sitä säädellään EU:n yleisellä tietosuoja-asetuksella.

Laki myös eroaa B2C- ja B2B-sähköpostimarkkinoinnissa hyvinkin paljon. Yleisesti ottaen B2C-sähköpostimarkkinoinnissa on tiukemmat lait.

B2C sähköpostimarkkinointi

B2C-sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan sitä, että sähköposteja lähetetään eri yksityishenkilöille, jotka ovat luovuttaneet sen esimerkiksi tilauksen yhteydessä. Yksityishenkilöltä on aina saatava lupa markkinointia varten.

Lisäksi jokaisessa sähköpostissa on oltava mahdollisuus kieltää viestien lähettäminen tai uutiskirjeen peruuttamis mahdollisuus. Näinen kohtien pitää myös olla selkeitä ja helposti toteutettavissa.

B2B sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi yritysten välillä on lähtökohtaisesti sallittu, jos he eivät sitä erikseen ole kieltänyt. Sitä voidaan siis kohdistaa ja esimerkiksi yritysten yleisiin sähköposteihin. Tässä kannattaa kuitenkin pitää mielessä on sähköpostin lähettäminen yleiseen sähköpostiin edes kannattavaa.

Markkinointia voidaan tehdä myös yksittäisen yrityksen edustajalle, jos se kuuluu hänen työtehtäviinsä.

Kirjoittaja
Website | Kirjoitukset

Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *