Webflow kokemuksia & arvostelu
Webflow on yksi parhaista verkkosivustojen rakentamisalustoista kaikille, joita kiinnostaa verkkosivujen rakentaminen. Sen sijaan, että opettelisit kaiken itse, voit hyödyntää Webflow koulutuksia kymmenien pikakurssivideoiden kera. Nyt voit oppia rakentamaan ammattimaisen verkkosivuston tai rakentaa sen valmiiden pohjien avulla. Positiivisia Webflow kokemuksia on paljon netissä, mikä puhuu sen puolesta. Katso myös artikkelimme muista kotisivukoneista.
Kiinnostaako Webflow? Tutustu heidän sivuihin tästä! Webflowssa on jopa ominaisuus omien mallien luomiseen. Se on erinomainen luoville verkkosivustojen rakentajille, jotka haluavat enemmän vapautta suunnittelussa ja nettisivujen rakentamisessa. On todella helppoa vilkaista Webflow-verkkosivuston ilmaisia malleja saadaksesi käsityksen niistä. Hienoa on se, että voit käyttää Webflow:ta ilmaiseksi rajoittamattoman ajan.
Mikä on Webflow?
Webflow on responsiivinen verkkosivustojen rakentaja, joka on herättänyt paljon huomiota, varsinkin suunnittelun ja tyylin puolella. Mutta kuinka hyvää se oikeasti on? Kenelle se on suunniteltu? Ja paljonko se maksaa?
Verkkosivustojen rakentaja on online-alusta, jonka avulla kuka tahansa voi luoda oman verkkosivustonsa ilman koodia.
Muutama vuosi sitten verkkokehittäjät käyttivät yleisesti perinteisiä alustoja, kuten WordPress rakentaakseen verkkosivustoja asiakkaille. Nykyään verkkosivustojen rakentajat, kuten Webnode, Weebly, Shopify ja Zyro, ovat kuitenkin avanneet verkkosivujen sekä verkkokauppojen luomisen kaikille etenkin niille, jotka eivät tiedä koodaamisesta mitään.
Webflow on jossain perinteisen ja modernin verkkosivun rakentajan välissä. Se on verkkosivustojen rakentaja, mutta se sisältää räätälöinnin ja tehon, joka on yleensä nähty WordPressin kaltaisilla kotisivukoneilla.
Tästä syystä web-suunnittelijat käyttävät yleensä Webflowta. Se sopii ihanteellisesti käyttäjille, jotka eivät halua vaivautua kaiken nihkeän koodin kanssa, mutta tarvitsevat alustan, joka on täysin muokattavissa. Positiivisia Webflow kokemuksia on paljon, joissa painotetaan muokattavuuden hyvyyttä.
Webflow ominaisuudet
Webflow tarjoaa laajan paketin erilaisia ominaisuuksia niin blogeille kuin verkkokaupoilekkin. Molemmat ovat erittäin muokattavissa. Näitä ominaisuuksia on helppo käyttää, jos tiedät vähän verkkosivujen rakentamisesta.
Helppokäyttöisyys
Heti kun kirjaudut Webflow-palveluun, alusta tekee todella hyvää työtä auttaaksesi sinut alkuun. Jos olet itsevarma, voit aloittaa suoraan suunnitteluprosessiin, mutta suosittelemme Webflown opetusohjelmaa kaikille ensikertalaisille. Sillä opit perus asiat Webflown käyttämisestä.
Webnode editori
Kun olet suorittanut opetusohjelman ja valinnut mallin, siirryt editoriin. Editori voi näyttää ensimmäiseksi Photoshopilta, mutta se ei kuitenkaan ole sitä.
Webflow-editorissa on paljon suunnitteluvaihtoehtoja, ja se on suunniteltu samanlaiseksi kuin Photoshop. Siinä on erittäin paljon muokkausmahdollisuuksia. Käytännössä voit tehdä sillä mitä tahansa.
Opittavaa on paljon, eikä edes perehdyttämisopetusohjelmalla ole heti selvää, kuinka kaikkia asioita tehdään. Kuten Webflow itse selittää, on kuitenkin parasta ajatella verkkosivustoasi sarjana laatikoita.
“Box-malli”, kuten Webflow sitä kutsuu, on prosessi, jossa luodaan laatikko jokaiselle sivustosi elementille ja asetetaan ne päällekkäin. Kuvaruudut, tekstilaatikot ja painikelaatikot muodostavat kaikki sivustosi asettelun.
Webflow antaa sinun luoda laatikoita jokaiselle verkkosivustosi elementille
Ajattelemalla verkkosivustoasi tällä tavalla on helpompi visualisoida haluamasi, mutta muokkaaminen voi silti olla hankalaa. Jos olet uusi verkkosivustojen rakentamisessa, suosittelemme varaamaan muutaman tunnin Webflown editorin hallintaan ja opettelemiseen ennen kuin aloitat verkkosivustosi luomisen.
Valmiit mallit ja sivupohjat
Webflowssa on yhteensä yli 100 mallia, joista voit valita, mukaan lukien 40 ilmaista.
Voit suodattaa malleja toimialan, ilmaisen/premium-luokan tai verkkokaupan mukaan. Tämän ansiosta tarpeisiisi sopivan mallin löytäminen on helppoa ja nopeaa. Voit jopa esikatsella malleja ennen päätöksen tekemistä ja nähdä, mitkä niistä sopisivat sinun blogiisi tai verkkokauppaasi.
Kaikki Webflow-mallit ovat responsiivisia, mikä tarkoittaa, että ne mukautuvat automaattisesti erikokoisiin näyttöihin riippuen laitteesta, jolla sivustosi vierailijat selailevat. Nykyään on erittäin tärkeää, että nettisivuja on helppo ja mielekästä käyttää puhelimella. Tämä vaikuttaa, esimerkiksi hakukoneissa oleviin sijoituksiin.
Jokaisen mallin mukana tulee myös lyhyt kuvaus, joka kertoo, minkä tyyppiselle sivustolle se sopii parhaiten. Useimmilla verkkosivustojen rakentajilla on responsiiviset mallit, joiden avulla voit esikatsella niiden suunnittelua, mutta Webflow:n laajennetut mallien kuvaukset ovat mukava lisä.
Premium-mallien hinta vaihtelee 19 dollarista 149 dollariin. Useimmat maksavat yleensä joko 49 dollaria tai 79 dollaria, mikä saattaa kuulostaa kalliilta, mutta kertaluonteisena kuluna sinun pitäisi nähdä se enemmän investointina. Suosittelemme rakentamaan ainakin ensimmäiset verkkosivut mallin pohjalta. Tämä helpottaa prosessia huomattavasti.
Webflow-mallit ovat yleensä hyvin koottuja, ja ne pärjäävät monille muille. Ne ovat siistejä, reagoivia ja täysin muokattavissa.
Animaatiot ja vuorovaikutukset
Design on jotain Webflow arvostaa selvästi paljon. Nykyaikaisten verkkotrendien mukaisesti voit lisätä paljon erilaisia animaatioita sivujen eri kohtaa. Parallaksivieritys, monivaiheiset animaatiot ja vuorovaikutukset ovat vain muutamia hienoja asioita, joita voit luoda Webflow:lla.
Varmuuskopiointi ja turvallisuus
Hieman tylsämmällä (mutta erittäin tärkeällä) huomiolla voidaan todeta, että tietoturva on asia, jonka Webflow ottaa myös erittäin vakavasti. Sen lisäksi, että se tarjoaa sinulle automaattisia varmuuskopioita, jotta voit palauttaa sivustosi viimeiseen tallennuskohtaan, jos jokin menee pieleen, sen mukana tulee myös ilmainen SSL-sertifikaatti.
Tämä auttaa suojaamaan sivustoasi ja osoittamaan käyttäjille, että tämä on turvallinen sivu johon voi luottaa.
Webflown verkkokauppa ominaisuudet
Webflowlla verkkokaupan luominen on myös mahdollista. Webflown avulla pystyt erottumaan joukosta helposti, koska se mahdollistaa uskomattoman hienojen verkkokauppojen luomisen.
Useita maksuvaihtoehtoja
Sen lisäksi, että Webflow hyväksyy tavallisia luotto- ja pankkikorttimaksuja Stripen kautta, voit myös hyväksyä Apple Payn ja PayPalin.
Automaattiset verolaskelmat
Kun asiakas saapuu kassalle, Webflow laskee automaattisesti myyntiveron ja ALV:n ja lisää ne. Tämä voi säästää tuntikausia erilaisten veroluokkien syöttämisessä ja ALV-kulujen muuttamisessa.
Facebookin ja Instagramin integraatio
Synkronoi tuotteet Facebook-kauppaasi ja Instagram-kauppaasi. Tämän avulla voit paitsi myydä verkkosivustosi ja sosiaalisten kanavien välillä ristiin, myös tehdä älykkäämpiä markkinointikampanjoita ja kasvattaa myyntiäsi.
Webflow tuki ja hinta
Webflow tarjoaa todella hyödyllisiä opetusohjelmia ja oppaita, mutta henkilökohtaisen tuen saaminen saattaa joskus olla hidasta.
Aloitetaan hyvistä asioista. Webflow:n oma ohjekeskus, Webflow University, on verkkoresurssi, josta löydät oppaita kaikkeen alustan käytöstä tiettyjen integraatioiden toimintaan. Se on hyvin esitetty, helppo etsiä, ja sen pitäisi yleensä olla ensimmäinen paikka, josta etsit apua.
Webflow University on alustan online-ohjekeskus, joka on täynnä oppaita ja opetusohjelmia
Jos tämä ei onnistu, voit aina avata Webflow:n yhteisöfoorumin, jossa käyttäjät kokoontuvat keskustelemaan alustasta ja jakamaan kokemuksiaan ja vaikeuksiaan. Jos tarvitset apua johonkin, on melko turvallista sanoa, että joku muu on kohdannut saman ongelman.
Kaikki ei kuitenkaan ole ruusuista. Jos haluat ottaa suoraan yhteyttä Webflowhun, se voi olla hieman vaivalloista. Webflow ei tällä hetkellä tarjoa puhelin- tai live-chat-palvelua, joten ainoa tapa ottaa yhteyttä on sähköpostitse. Tässä saattaa kestää hetki.
Voit odottaa henkilökohtaista vastausta 24–48 tunnin sisällä. Voit jättää viestin ja liittää tiedostoja näyttääksesi tarkalleen, mikä ongelma on.
Hinta
Hinnoittelu on toinen Webflow:n näkökohta, joka saattaa saada ihmiset valitsemaan jonkin toisen palvelun.
Koska Webflow markkinoi itseään kehittyneempänä verkkosivustojen rakentajana, joka tarjoaa käyttäjille enemmän luovaa hallintaa, on luonnollista, että sen hinnat heijastavat sitä ja ovat kalliimpia. Ongelmana on, että keskivertokäyttäjä ei ehkä tarvitse, halua tai osaa käyttää puolta niistä asioista, joista hän tulee maksamaan.
Webflowlla on tällä hetkellä kuusi hinnoittelusuunnitelmaa: kolme verkkosivustoille ja kolme verkkokaupoille.
Vaikka voit rakentaa verkkosivuston ilmaiseksi, halvin versio, jolla voit itse julkaista verkossa nettisivusi, on 12 dollaria kuukaudessa Webflown “Basic”-versiossa. Tämä sopii yksinkertaisille sivustoille, jotka tarvitsevat vain muutaman vakioelementin, kuten kuvagalleriat, yhteydenottolomakkeet tai valikot.
CMS-versio keskittyy blogeihin ja sisältöön perustuviin sivustoihin, kun taas liiketoimintaversio on yrityksille, jotka haluavat markkinoida ja skaalata.
Webflown verkkokauppaversiot vaihtelevat muutaman tuotteen sivumyynnistä (vakiosuunnitelma) tehokkaaseen massamyyntiin (plus-versio) tuotteiden markkinointiin ja hallintaan maailmanlaajuisen yleisön edessä (edistynyt versio).
Siellä on myös Webflow for Enterprise, joka on saatavilla tarjouskohtaisesti. Tässä Webflow todella auttaa rakentamaan sivustosi puolestasi ja tukee sinua koko prosessin ajan. Tämä on loistava palvelu, mutta tämä sopii oikeastaan vain isoille yrityksille.
Webflow vs WordPress
Webflow on visuaalinen verkkosivujen rakentaja, joka vetoaa verkkosuunnittelijoihin, jotka haluavat luoda ja mukauttaa verkkosivustoja ja huolehtia isännöinnistä, turvallisuudesta ja verkkosivustojen suorituskyvystä.
WordPress puolestaan on laajennettava avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä, joka vetoaa käyttäjiin useimmilla taitotasoilla. Heidän on hoidettava isännöinti, turvallisuus ja suorituskyky itse.
Kokemuksiemme mukaan Webflow sopii paremmin suunnittelijoille ja heille, jotka haluavat visuaalisesti todella hienot nettisivut tai verkkokaupan. WordPress sopii mielestämme enemmän perinteisille nettisivujen rakentajille.
Webflow kokemuksia ja arvostelu yhteenveto
Huolimatta siitä, että Webflow ei ole halvin tai helpoin käytettävä alusta, se loistava ja ehkä paras verkkosivujen rakentaja suunnittelun ja mahdollisuuksien perusteella. Voit mukauttaa ja muokata kaikkia nettisivun ominaisuuksia tuntematta koodia, jolloin se tuntuu erittäin edistyneeltä ilman, että se tuntuu saavuttamattomalta.
Mallit ovat hyvin suunniteltuja, mobiilioptimoituja ja kattavat useita toimialoja. Webflown ominaisuudet ovat kuitenkin melko rajallisia, ja saatat joutua käyttämään sen kolmannen osapuolen integraatioita.
Plussat
- Paljon muokkaus mahdollisuuksia
- Erinomainen valikoima malleja, jotka sopivat verkkokauppaan ja dynaamiseen sisältöön
- Mahdollistaa käytännössä kaikkien sivujen luomisen
- Pystyy luomaan kauniita sivuja
Miinukset
- Suhteellisen vaikea käyttää, jos on aloittelija
- Kalliit suunnitelmat, joiden hinnat vaihtelevat 12 dollarista 212 dollariin kuukaudessa
- Ei live-chattia tai puhelintukea
Suosittelemme Webflowta jos olet web-suunnittelija, joka etsii tapaa rakentaa asiakkaille yksityiskohtaisia verkkosivuja käyttämällä alustaa, joka ei vaadi koodausosaamista. Vaihtoehtoisesti Webflow toimii ihmisille, jotka ovat aiemmin käyttäneet Wixiä tai Weeblyä, mutta haluavat hallita paremmin sivustonsa ulkoasua ja tuntumaa.
Monimutkaisen luonteensa vuoksi Webflow ei sovellu aloittelijoille. Jos haluat intuitiivisen, helppokäyttöisen verkkosivustojen rakentajan, jonka avulla voit silti olla luova, suosittelemme kokeilemaan Webnodea, Shopifyta tai Zyroa.
Kirjoittaja
Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.