Affiliate-markkinointi – Miten aloittaa?

affiliate-markkinointi

Tässä artikkelissa kerromme kaiken affiliate-markkinoinnista, kuinka voit alkaa ansaita rahaa affiliate-markkinoinnin avulla, ja miten voit saada sillä lisää myyntiä verkkokaupallesi.

Jos haluat luoda itsellesi uuden tulolähteen päivätyösi lisäksi affiliate-markkinointi on meidän kokemuksiemme mukaan loistava vaihtoehto. Sen avulla voit luoda itsellesi passiivisen tulolähteen ja ansaita sillä tuhansia euroja. Ei ole ihmeellistä, että taitava affiliate-markkinoija tienaa itselleen lisätuloina 500 euroa kuukaudessa. Affiliate-markkinoinnista voi siis helposti luoda lisätulon lähteen itselleen. Netissä on myös muita tapoja tienata rahaa.

Affiliate-markkinointia voi tehdä myös usealla eri tavalla, kuten blogilla, sosiaalisella medialla tai esimerkiksi Youtubella. Jokaiselle löytyy siis jokin tapa toteuttaa sitä.

Mitä on affiliate-markkinointi?

Affiliate-markkinointi toimii tavalla, jossa julkaisijat ansaitsevat komission mainostamalla toisen jälleenmyyjän tai mainostajan tuotetta tai palvelua. Markkinoija saa kuitenkin komission vain, jos hänen linkkiä painava ostaa tuotteen tai palvelun yhteistyökumppanin verkkokaupasta.

Affiliate-markkinointi tarkoittaa digimarkkinointia, jossa julkaisija ohjaa liikennettä yhteistyökumppaninsa sivulle ja ansaitsee myydyistä tuotteista tietyn komission.

Yleensä tavoitteena on tuotteen myynti. Jotkut ohjelmat voivat kuitenkin palkita sinut liideistä, ilmaisista kokeilukäyttäjistä, verkkosivuston klikkauksista tai sovelluksen latauksista.

Kumppanuusohjelmiin liittyminen on yleensä ilmaista. Tämän takia affiliate-markkinointi on helppo aloittaa. Siinä ei ole pääasiassa ollenkaan kuluja. Onnistunut affiliate-markkinoija siirtyy lopulta täysipäiväiseksi ja lopettaa aikaisemmat työnsä. Tässä kohtaan hän on tietystä päässyt yli päivätyönsä tuloihin.

Affiliate-markkinoinnissa olevat osapuolet

Affiliate-markkinoinnissa työskentelet yhdessä yritysten kanssa. Toimit kuitenkin itsenäisesti ja sinä päätä missä mainostat kumppaneitasi.


Julkaisija

Julkaisijalla tarkoitetaan sisällöntuottajaa, joka tuottaa erilaista sisältöä tuotteesta tai palvelusta. Tämän tarkoituksena on tietenkin saada tuotteelle ja palvelulle myyntiä, jolloin julkaisija tienaa komission.

Julkaisija omistaa yleensä blogin tai muun kanavan kuten sosiaalisen median käyttäjän. Näille kanaville julkaisija julkaisee sisältöä tai mainoksen tuotteesta.


Mainostaja

Mainostajalla tarkoiteitaa tuotteen tai palvelun myyjää, joka haluaa saada lisää myyntiä. Mainostaja tarjoaa julkaisijalle tietyn komission, jota hän sitten maksaa julkaisijalle myydyistä tuotteista.


Affiliate verkosto

Affiliate verkostolla tarkoitetaan julkaisuverkostoa, jossa on eri mainostajia. Tämä helpottaa julkaisijoiden ja mainostajien välistä yhteistyötä. Julkaisija yleensä hakee julkaisuverkoston kautta yhteistöitä. Affiliate verkostot ovat sopineet jo valmiit ehdot ja komissiot mainostajien kanssa. He myös antavat ja luovat julkaisijoille heidän affiliate linkkejä.

Lisäksi affiliate verkostoon täytyy hakea yleensä erikseen. Affiliate verkoston avulla julkaisija voi päästä helposti ja nopeasti alkuun.


Kuluttaja

Kuluttajalla tarkoitetaan tietenkin henkilöä, joka klikkaa affiliate linkkejä ja ostaa tuotteen tai palvelun. Ilman kuluttajia affiliate-markkinointi ei toimisi.


Miten affiliate-markkinointi toimii?

Affiliate-markkinointi tarkoittaa tuotteen tai palvelun mainostamista jakamalla se blogissa, sosiaalisen median alustalla, podcastilla tai verkkosivustolla. Affiliate ansaitsee palkkion eli komission joka kerta, kun joku tekee ostoksen hänen linkkinsä kautta. Kuluttajan ei tarvitse ostaa juuri sitä tuotetta, jota julkaisija mainostaa. Riittää, että hän ostaa jotain verkkokaupasta julkaisijan linkin kautta.

affiliate-markkinointi
  1. Mainosta jotain tuotetta verkkosivustollasi, blogissasi tai sosiaalisessa verkostossasi ja lisäät linkin siihen.
  2. Asiakas klikkaa affiliate linkkiä.
  3. Asiakas tekee ostoksen kaupassa.
  4. Affiliate verkko tai yhteistyökumppani tallentaa ja rekisteröi tapahtuman.
  5. Saat sinulle luvatun komission

Komissiot vaihtelevat yrityksen ja sopimuksen mukaan. Alimmalla hinnalla ansaitset noin 5 % myynnistä, mutta joillain brändeillä voit ansaita jopa 50 % komission. Näin korkean komission saa yleensä mainostamalla palveluita tai tapahtumia. On myös affiliate-markkinointiohjelmia, jotka tarjoavat kiinteän hinnan yhtä myyntiä kohti prosenttiosuuden sijaan.

Affiliate-markkinoinnilla tienaaminen

Affiliate-markkinoinnilla tienaaminen mahdollistaa suuretkin tulot. Jotkut markkinoijat tienaavat muutaman kympin kuukaudessa ja parhaimmat taas tienaavat jopa pari tuhatta kuukaudessa. Mitä enemmän blogillasi on kävijöitä tai sinulla on seuraajia, sitä suuremmat tulosi ovat.

Esimerkiksi bloggaaja Ryan Robinson tienaa yli 17 000 dollaria kuukaudessa pelkästään affiliate-markkinoinnilla. Mahdollisuudet ovat siis suuret.

Miten affliateille sitten maksetaan?

Mutta miten affiliate-markkinointia tekevät saavat palkkaa käytönnässä? Kun valitset mainostettavan kumppaniohjelman, huomaat, että on olemassa erilaisia maksumuotoja.

Nimestä riippumatta maksumuoto kertoo, mistä tapahtumista sinulle maksetaan. Jos mainostat erilaisia ohjelmistoja, kuten webhotellia, tapahtuma voi olla ilmaisen kokeiluversion aloittaminen. Fyysisiä tuotteita mainostavien markkinoijien tavoitteena on myynnin saaminen.

Viisi yleistä tapaa, joilla affiliate-markkinointia tekevät saavat maksuja eli palkkaa:


Cost per sale (CPS)

Cost per sale eli jossa ansaitset palkkion jokaisesta tuottamastasi myynnistä. Tämä on yleinen maksumalli verkkokaupoille ja fyysisiä tuotteita myyvälle brändille.


Cost per action (CPA)

Cost per action eli ansaitset palkkion tietystä toiminnasta. Monet kumppaniohjelmat käyttävät tätä maksumallia, koska se on laaja ja sitä voidaan soveltaa erilaisiin tarjouksiin, kuten uutiskirjeen tilaamiseen, klikkaukseen, yhteydenottopyyntöön, lomakkeen lähettämiseen jne.


Cost per install (CPI)

Cost per install. Sinulle siis maksetaan jokaisesta tuottamasti asennuksesta. Sisätösi tavoitteena on mainostaa mobiilisovelluksia ja ohjelmistoja, jotta ihmiset lataavat tai asentavat ne. Tämä luo sovelluksien omistajille lisää käyttäjiä.


Cost per lead (CPL)

Cost per leadissa ansaitset komission aina, kun joku rekisteröityy johonkin. Se on suosittu maksutapa, koska yritykset käyttävät sitä arvontoihin osallistumiseen, liidien luomiseen ja muihin tarjouksiin.


Cost per click (CPC)

Cost per click on yleisesti ottaen harvinainen maksumuoto. Siinä ansaitset palkkion jokaisesta affiliate linkin klikkauksesta. Suuret brändit käyttävät klikkauskohtaisia ​​maksuohjelmia tavoitteenaan lisätä bränditietoisuutta. Asiakkaiden ei tarvitse rekisteröityä tai ostaa mitään, he käyvät vain heidän sivuille.


Miten aloittaa affiliate-markkinointi?

Kiinnostuitko?

Tilaa ilmoitus sähköpostiisi ja saa mahdollisuus hankkia e-kirja ensimmäisten joukossa!

Aivan kuten oman yrityksen aloittaminen ja sen pyörittäminen, menestyväksi affiliate-markkinoijaksi tuleminen vaatii omistautumista ja kärsivällisyyttä. Affiliate-markkinoinnissa paljon eri asioita ja ilman niiden hallitsemista onnistumisen todennäköisyys on pieni. Esimerkiksi hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun affiliate-markkinointia tehdään blogin avulla.

Seuraavaksi esittelemme yksinkertaistetut vaiheet miten aloittaa affiliate-markkinointi.

1. Valitse alustasi ja tapasi tehdä affiliate markkinointia

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä alusta millä alat tekemään affiliate-markkinointia, jonka ympärille haluat rakentaa yleisösi. Jokaisella affliatella on erilainen lähestymistapa ja alusta. Me suosimme blogin perustamista. Voit valita useista kumppanimarkkinointiideoista eri menetelmien perusteella:

  • Niche- ja arvostelusivustot. Nämä ovat sivustoja, jotka arvostelevat tuotteita tietylle yleisölle tai vertaavat tuotevalikoimaa kilpailijoihinsa. Tämä menetelmä edellyttää, että luot arvostelutilaan liittyvää sisältöä ja julkaiset säännöllisesti yleisön houkuttelemiseksi. Yleensä tällaiset sivut toimivat blogin avulla. Blogi voi toimia esimerkiksi verkkokaupan alla.
  • Digitaalinen sisältö. Digitaalisen sisällön luojia ovat bloggaajat, Yotuberit tai sosiaalisen median vaikuttajat. He luovat sisältöä, joka kiinnostaa heidän seuraajiaan. Fitness vaikuttaja luo siis sisältöä urheilusta ja liikunnasta. Tavoitteena on esitellä aiheeseen liittyviä tuotteita, joita seuraajat saattaisivat ostaa. Tämän avulla vaikuttajat voivat ansaita komission eli rahaa.
  • Kursseja, tapahtumia, työpajoja. Jos olet kouluttaja tai sinulla on jokin verkkokurssi voit lisätä affiliate linkkejä kurssiisi.

Riippumatta siitä, minkä alustan tai tavan valitset, aitous ja yleisön kasvattaminen ovat affiliate markkinoinnin kaksi tärkeintä elementtiä.

Miten valita oikea alusta affiliate-markkinoinnille?

Kun mietit itsellesi oikeaa alustaa, kysy itseltäsi:

Mitä alustoja käytät eniten?

Mitä alustoja ymmärrät parhaiten?

Yleisimpiä affiliate markkinointi alustoja on:

  • Bloggaaminen
  • Instagram
  • TikTok
  • Facebook
  • Pinterest

Kun aloitat affiliate markkinoinnin alustalla, johon olet tyytyväinen ja osaat käyttää, voit luoda korkealaatuista sisältöä. Hyvä laatuinen ja samaistuttava sisältö saa aina enemmän lukijoita ja sitä kautta myyntiä.

2. Valitse niche ja kohdeyleisö

Kun valitset nicheä valitse jokin sellainen josta olet kiinnostanut ja satut vaikka tietämään enemmän. Tämä auttaa sinua luomaan aidon ja luotettavan tietolähteen potentiaalisille asiakkaille. Se auttaa myös arvioimaan, mitä tuotteita ja brändejä haluat mainostaa.Oletetaan esimerkiksi, että aloitit blogin kuntosalitreenaamisesta. Omistat paljon erilaisia lisäravinteita ja varusteita, jotka liittyvät treenaamiseen.

Luot blogin ja julkaiset sinne säännöllisesti sisältöä. Samalla tarjoat ihmisille sähköpostilistaasi liittymistä ja esimerkiksi parhaita lisäravinteita eri treenaajille. Treenaaminen on siis sinun niche ja kasvatat seuraajia sen ympäriltä. Mitä enemmän saat seuraajia tai kävijöitä blogillesi sitä enemmän saat myös dataa. Tätä kautta pystyt ymmärtämään minkälaisesta sisällöstä lukijasi pitävät eniten ja panostaa siihen. Sinun ei siis tarvitse heti kirjoittaa maailman parasta artikkelia.

affiliate-markkinointi

Mikä on niche?

Nichellä tarkoitetaan jotain tiettyä alaa ja aihetta, kuten treenaaminen kuntosalilla. Nicheen alla voi olla myös alanichejä, jotka ovat tarkempia ja enemmän rajattuja.

Kun valitset aihettasi sivuillesi kannattaa miettiä ainankin seuraavia asioita:

  • Onko aihe suosittu? Suosittu aihe on aina parempi.
  • Onko kilpailua? Suosituilla aiheilla on yleisesti ottaen aina enemmän kilpailua.
  • Onko aihe sinulle ennestään tuttu? Sisällöntuottaminen on huomattavasti helpompaa ja mukavempaa, kun aihe oikeasti kiinnostaa ja tuntuu omalta.
  • Onko aiheelle esimerkiksi oma affiliate-verkosto? Kaikille aiheille ei löydy välttämättä affiliate verkosto. Nämä kuitenkin lisääntyvät kokoajan.

3. Etsi tuotteita joita voisit ottaa mukaan affiliate-markkinointiin

Ansaitakseen tuloja affiliate-markkinoinnin avulla on mainostajan saatava myyntiä tai liidejä. Mainostamiesi tuotteiden tai palveluiden on oltava tuotteita, joita seuraajasi aidosti saattaisi haluta.

Helppo tapa etsiä tuotteita on selata affiliate-verkoston tarjonta läpi. Näitä on esimerkiksi:

  • Adtraction
  • Tradedoubler
  • TradeTracker
  • Adservice

Toinen vaihtoehto on vierailla käyttämiesi tuotteiden ja palveluiden verkkosivustoilla ja etsiä onko heillä affiliate ohjelmaa johon voisit liittyä. Suurilla yrityksillä on monesti oma affiliate ohjelma, johon voi liittyä vain heidän sivuston kautta.

Voit myös lähestyä suorempaa. Ota yhteyttä kohtaamasi upean tuotteen omistajaan ja katso, tarjoavatko he kumppanuusohjelmaa. Jos he eivät tee, he voivat mielellään sopia kanssasi järjestelystä, esimerkiksi tarjota sinulle erityisen kuponkikoodin, jonka voit jakaa seuraajillesi.

Parhaat tarjoukset löytyvät usein, kun olet ensimmäinen tiedustelija ja sinulla on asiaankuuluva alusta esimerkiksi blogi.

Affiliate ohjelmilla on usein säännöt, joita sinun on noudatettava, joten lue pienellä tekstillä printatutkin ohjeet. Esimerkiksi linkissäsi on yleensä eväste tietyllä aikavälillä, ja jotkin ohjelmat eivät salli sinun ostaa klikkauskohtaisia maksavia mainoksia käyttämällä tuotteen tai yrityksen nimeä.

Valitse affiliate ohjelma, johon haluat liittyä

Kun mietit tuotteita tai selaat affiliate-markkinoinnin tuotteita, tärkein kriteeri, joka kannattaa muistaa on, että tuotteen tulee olla kohdistettu yleisöösi tai seuraajiisi. Affiliate-markkinoinnissa on tärkeää, että mainosta tuotteita, jotka kiinnostavat seuraajiasi. Mieti onko tuote sopiva yleisöllesi ja herättääkö se kiinnostusta heissä.

Ruokabloggaaja ei luultavasti mainostaisi esimerkiksi kauneustuotteita. Laaja valikoima muita tuotteita, kuten keittiövälineet, ateriasarjat, gourmet-ainekset tai jopa esiliinat, olisi järkevämpiä vaihtoehtoja.

Varmista myös, että mainostamasi tuote tai palvelu sopii alustalle, jolla mainostat sitä. Esimerkiksi kodin sisustus ja vaatteet sopivat hyvin imagollisille alustoille, kuten Instagram. Jos kuitenkin mainostat syvällisempiä ostoksia, kuten ohjelmistoja kannattaa tutustua blogin luomiseen tai Youtubeen.

Kirjoittaja
Website | Kirjoitukset

Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *