Verkkokaupan perustaminen – 5 askelta

verkkokaupan-perutaminen

Verkkokaupan perustaminen on nykyään helppoa, eikä se vaadi erityistä osaamista tai ohjelmointitaitoja. Alkuun pääsee helposti, nopeasti ja vain muutamalla kympillä kuukaudessa.

Onko sinulla kenties tuote tai palvelu jota haluaisit myydä? Haaveiletko yrittäjyydestä? Kiinnostaako tehdä lisätienestejä nykyisen työsi ohella? Myytkö jo jotain tuotetta kivijalkakaupassa ja haluaisit laajentaa toimintaasi? 

Oli tilanteesi mikä tahansa, verkkokaupan perustaminen on todennäköisesti yksi parhaista vaihtoehdoista tavoitteesi saavuttamiseen. Alkuun pääsemiseksi ei tarvita suuria pääomia eikä välttämättä edes toiminimen perustamista. 

5 vaihetta verkkokaupan perustamisessa

Vaikka toteutuksessa tulee ottaa muutamia asioita huomioon, on verkkokaupan perustaminen nykypäivänä kuitenkin helppoa ja nopeaa, ja onnistuu keneltä tahansa. Mikäli olet ajatellut verkkokaupan perustamista, lue ohesta 5 tärkeintä askelta verkkokaupan perustamiseen.

 1. Perusteellinen suunnittelu

Hyvällä suunnittelulla varmistat, että muut vaiheet verkkokaupan perustamisessa sujuvat helposti ja nopeasti. Nykyään verkkokaupan tekninen toteutus onnistuu valmiilla työkaluilla jopa tunnissa, mutta sitä ennen on syytä olla kaupan perusasiat mietittynä kuntoon.

Hyvä väline suunnittelun avuksi on liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelman tehtyäsi osaat vastata yleisimpiin kysymyksiin, joihin törmäät verkkokaupan toteutusvaiheessa.


Laadi liiketoimintasuunnitelma

Liiketoimintasuunnitelma kannattaa tehdä, vaikka et olisi heti perustamassa yritystä liiketoimintaasi varten. Suunnitelman tehtyäsi sinulla on hyvä kuva siitä, mitä myyt, kenelle myyt, ja ennen kaikkea miksi myyt. 

Tämä auttaa verkkokaupan perustamisessa ja erityisesti kilpailijoista erottumisessa. Mikäli sinulla ei ole omaa uniikkia tuotetta tai palvelua, on oman kilpailuetusi kirkastaminen tärkein osa liiketoimintasi suunnittelua. 

Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi? Miksi asiakkaiden kannattaa ostaa juuri sinulta? Myytkö Suomeen vai ulkomaille? Mitä tuotteesi ovat? Miten ne on hinnoiteltu? Missä varastoit tuotteet ja miten lähetät ne asiakkaalle? Millä tekijöillä kilpailet alan suuria toimijoita kuten Amazon.comia vastaan?

Kaikkiin näihin ja moniin muihin kysymyksiin on hyvä olla vastaus olemassa jo ennen kuin lähdet rakentamaan verkkokauppaa.

Liiketoimintasuunnitelma toimii myös hyvänä apuvälineenä, mikäli tarvitset asiantuntija-apua liiketoiminnan aloittamiseen. TE-keskus ja Yritys-Suomi eri yhteistyökumppaneineen tarjoavat aloittavalle yrittäjälle ilmaisia palveluita, joista voi olla korvaamatonta hyötyä urasi alkutaipaleella. 


Varmista noudattavasi lainsäädäntöä

Monesti aloittavan yrittäjän palveluihin kuuluu myös ilmainen konsultaatio lakitoimiston kanssa. Lainsäädäntö onkin yksi tärkeimmistä asioista joka tulee ottaa huomioon kun suunnitelmissasi on verkkokaupan perustaminen. Kiinnitä huomiota erityisesti kansainvälinen lainsäädäntöön myydessäsi muualle kuin Suomeen.

Suomen laki vaatii selvittämään asiakkaillesi vähintään seuraavat asiat:

  • Tuotekuvaus: tuotteen ominaisuudet, hinta veroineen ja toimituskuluineen, tilauksen ehdot, myyjän nimi ja yhteystiedot.
  • Palautus- ja peruutusoikeus: lakisääteinen 14 päivän palautusoikeus.Onko palautus ilmainen vai maksaako se? 
  • Tilaus- ja toimitusehdot, jotka asiakkaan on hyväksyttävä.
  • Tilausvahvistus asiakkaalle ostotapahtuman jälkeen.
  • Rekisteriseloste ja evästeilmoitus

Lakiasioista ei saa eikä kannata tinkiä ja niissä pitää ehdottomasti kääntyä asiantuntijan puoleen. Aloita verkkokauppasi toiminta heti lain vaatimalla tavalla, niin vältyt monelta murheelta jatkossa.


Yritysmuodon valinta

Verkkokaupan perustaminen onnistuu myös ilman y-tunnusta. Yleensä y-tunnus on kuitenkin järkevin vaihtoehto sekä laskutus että oikeudelliset seikat huomioiden. Yritysmuodoista yksinkertaisin on toiminimi, jonka perustaminen hoituu netissä ja tunnuksen rekisteröinti maksaa 60 €. 

Niin sanottu kevytyrittäjyys voi myös olla järkevä vaihtoehto ja tällöin y-tunnuksen voi saada ilmaiseksi. Valitse tarpeisiisi sopivin ja helpoin vaihtoehto (usein toiminimi). Yrityksen perustamiseen ja toiminimen valintaan saa apua esimerkiksi Yritys-Suomi -palvelusta tai paikallisesta TE-keskuksesta.


Yrityksen brändäys

brändi-verkkokauppa

Nimi ja logo ovat osa yrityksesi brändiä, mutta niiden miettimiseen ei kannata käyttää liikaa aikaa. Nimen kuitenkin kannattaa olla mahdollisimman hyvin liiketoimintaasi kuvaileva. Tällä on merkitystä etenkin, mikäli toimit paikallisesti ja haluat varmistaa näkyvyytesi hakukonetuloksissa.


Tärkeintä on päästä alkuun

Tärkeintä on aloittaa jostain. Tekemällä oppii, kuuluu vanha viisaus, ja se pätee myös kun kyseessä on verkkokaupan perustaminen. Idean ei tarvitse olla täydellinen, vaan on paljon helpompi aloittaa jostain ja muokata liiketoiminnan eri osia työstä kertyvän opin perusteella. 

Aloittelevan verkkokauppiaan ei kannata käyttää loputtomasti aikaa suunnitteluun. Tee vain pakolliset toimenpiteet, kuten ne mitkä laki vaatii, ja ryhdy rohkeasti toteuttamaan liiketoimintasuunnitelmaasi.

Verkkokaupan toiminnan voi hoitaa alussa täysin kotoa käsin, ilman suuria investointeja tuotteiden varastointiin ja jakeluverkoston perustamiseen.


 2. Verkkokaupan perustaminen mistä tuotteet?

On tietysti selvää, että kannattaa myydä tuotteita joita ihmiset ostavat. Vaihtoehtona on luoda kysyntää markkinoinnin keinoin tai suunnitella täysin uudenlainen tuote.

Jos sinulla on jo tuote tai palvelu jota myyt, voit keskittyä myynnin logistiikkaan eli tilaus-toimitusketjun suunnitteluun. Mutta jos sinulla ei ole vielä tuotetta tai palvelua, tai haluat laajentaa nykyistä tuotevalikoimaasi, kannattaa pohdiskelu aloittaa seuraavasta näkökulmasta: Mitä ihmiset ostavat? 

Kysynnän selvittämiseen voi hyödyntää hakusanatutkimusta. Esimerkiksi Google Ads palvelussa voit selvittää ilmaiseksi eri hakutermien suosiota, sekä valitsemasi hakusanan kilpailutilannetta. 

Verkkokauppaa kannattaakin ajatella välikätenä ihmisten Google-hakujen ja tuoteostojen välissä. Mitä paremmin saat itsesi näkyville suosittujen hakujen yhteydessä, sitä enemmän ihmiset tuotteitasi ostavat.


Miten valita tuotteet?

Tuotteiden valintaa kannattaa ajatella hakusanojen lisäksi myös loogisesti: Jos haluat myydä perustuotteita halvalla, miten pystyt kilpailemaan hinnaltaan edullisten verkkokaupan jättiläisten kuten Amazonin tai Alibaban kanssa? Todennäköisesti et mitenkään.

Siksi hyvä paikka aloittaa tuotteiden valinta onkin juuri hakusanatutkimus sekä esimerkiksi sosiaalinen media. Selaa eri medioita läpi ja tutustu ilmaiseen Google Trends -verkkosivustoon. Kerää tietoja eri lähteistä ja kirjoita itsellesi listaan löytämäsi:

  • Trendaavat tuotteet
  • Kestosuosikit
  • Myydyimmät tuotteet
  • Tuotteet joista olet itse kiinnostunut
  • Huomiota herättävät tuotteet

Tuotteita valitessa kannattaa pyrkiä etsimään markkinarako, jossa tuotteilla on kysyntää mutta ei liikaa kilpailua. Tähän auttaa edellä mainittu hakusanatutkimus, johon kannattaa perehtyä jonkin aiheesta kirjoitetun oppaan avulla.

Toinen tuotteiden valintaan vaikuttava tekijä on uniikkius; Tuotteesi kannattaa olla edes jollain tavalla erilainen kuin kilpailijoiden. Tämä voi tarkoittaa yksinkertaisimmillaan sitä, että olet suunnitellut tuotteen itse tai olet brändännyt perinteisemmän tuotteen uusiksi. 

Yksi tärkeimmistä ja monesti unohdetuista tekijöistä on se, että olet itse kiinnostunut myymistäsi tuotteista. Olivat tuotteet sitten omiasi, tai myyt jonkun muun tuotteita, aito kiinnostus niitä kohtaan välittyy asiakkaalle ja kasvattaa näin luottamusta ja helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.


Fyysiset tuotteet

Mikäli myyt muita kuin digitaalisia tuotteita, muista että tuotteet pitää myös toimittaa asiakkaille.

Tuotteiden valmistus, varastointi, pakkaus ja postitus maksaa rahaa ja vie aikaa. 

Mikäli tuotteesi pitää varastoida, pakata ja postittaa, on verkkokaupan toiminta järkevää aloittaa pienessä mittakaavassa niin, että voit hoitaa kaiken toiminnan kotoasi. Aluksi voit pakata paketit itse ja toimittaa ne Postiin. Tuotteiden varastointi ja postitus on ehdottomasti verkkokaupan suurin kuluerä, joten niihin sitoutumista kannattaa vältellä viimeiseen asti.

Kun olet testannut tuotteidesi menekin ja kauppaa alkaa syntymään suuria määriä, voi varaston ja jakeluketjun hankinta tulla ajankohtaiseksi.

Fyysisten tuotteiden myyntiin on kuitenkin nykyään hyviä vaihtoehtoja, joissa varastoinnin ja postituksen voi ulkoistaa täysin. Tätä mallia kutsutaan nimellä dropshipping.

Tämä on toimintatapa, jossa et hoida itse varastointia tai toimitusta, vaan verkkokauppasi toimii ainoastaan välikätenä asiakkaan ja tavaran toimittajan välillä. 

Verkkokaupan alustoista (lisää seuraavan otsikon alla) suosituin, Shopify, tarjoaa integraation AliExpress-verkkokauppaan, josta voit poimia suoraan tuotteita myyntiin omaan verkkokauppaasi. Palvelun kautta löydät myös edullisimmat ja itsellesi sopivimmat toimittajat tuotteille. Tällöin tehtäväksesi jää vain tuotteen myyminen. Tuotteen varastoinnin, toimituksen, asiakaspalvelun ja mahdolliset palautukset hoitaa valitsemasi kumppani.

Myös Amazonilla on oma dropshipping-palvelu FBA (Fulfillment By Amazon). Tässä mallissa valitset tuotteet joita haluat myydä, ne lähetetään lähimmälle Amazonin varastolle ja Amazon hoitaa tuotteiden varastoinnin sekä jakelun ja mahdollisen asiakaspalvelun.


Digitaaliset tuotteet

Digitaalisten tuotteiden etu on niiden toimittamisen helppous, jonka myötä kustannukset pysyvät erittäin alhaisina. Digitaalisten tuotteiden myynti onkin verkkokaupoissa suosittua juuri niiden toimituksen nopeuden ja helppouden ansioista.

Myös digitaalisten tuotteiden valmistus itse on vaivatonta. Kuka tahansa voi luoda omalla tietokoneellaan e-kirjan tai verkkokurssin ja asettaa sen myyntiin. Mikäli sinulla ei ole omia tuotteita myytävänä, voit myydä myös digitaalisia tuotteita samaan tapaan kuin fyysisiä tuotteita, eli toimit välikätenä asiakkaan ja tuotteen myyjän välillä. 

Digitaalisten tuotteiden osalta tätä välikätenä toimimista kutsutaan usein affiliate-markkinoinniksi.  Erilaisia affiliate-ohjelmia on valtavasti ja niihin voit liittyä monesti maksutta, mutta kääntöpuolena voidaan odottaa, että verkkosivustollasi on jo paljon vierailijoita. Tuotteita on kuitenkin tarjolla lähes kaikista kuviteltavissa olevista kategorioista ja affiliate-ohjelmiin kannattaa perehtyä ajan kanssa yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona kun tavoitteenasi on verkkokaupan perustaminen.


 3. Verkkokaupan perustaminen: Tekninen toteutus

verkkokaupan-perustaminen

Kun olet laatinut liiketoimintasuunnitelman ja valinnut tuotteet, onkin itse verkkokaupan perustaminen teknisesti hyvin helppo suoritus.

Verkkokauppa on jo tänä päivänä niin vakiintunutta liiketoimintaa, että tyhjästä ei tarvitse tai kannata lähteä liikkeelle. 

Verkkokaupan perustaminen onnistuu vaivattomimmin, kun perehdyt valmiisiin vaihtoehtoihin, jotka eivät vaadi mitään teknistä osaamista koodaamisesta puhumattakaan. Verkkokaupan perustamisessa kannattaakin keskittyä vertailemaan eri palveluntarjoajien vaihtoehtoja ja valita niistä omiin tarpeisiisi sopivin ratkaisu.

Nykyaikainen verkkokauppa hoitaa lähes kaiken automaattisesti: Ostosten käsittelyn, maksutapahtumat, tiedonkulun tavarantoimittajalle, palautukset, hyvitykset ym. Omalle vastuullesi jääkin lähinnä tuotteiden markkinointi.


Valmiit verkkokaupan ratkaisut

On tärkeää miettiä miten aidot rakentaa oman verkkokauppasi. Nykyään ei ehkä ole järkevää rakentaa verkkokauppaa koodaamalla, vaan käyttää jotain alustaa. Lue verkkokauppa-alusta vertailumme!

Ohessa muutamia esimerkkejä suosituista verkkokaupan alustoista. Kansainvälisille markkinoille:

  • Shopify
  • WordPress + WooCommerce
  • Amazon Stores

Suomen markkinoille:

Jos olet tähtäämässä kansainvälisille markkinoille, niin Shopify on todennäköisesti paras vaihtoehto. Mukana on useimmat maksuvaihtoehdot ja järjestelmä on muutenkin kattava, sekä ulkoasultaan houkutteleva. Shopify toimii toki myös Suomessa.

Keskity valinnassa seuraaviin asioihin:

  • Nopeus: Verkkokaupan latausaika, reagointi asiakkaan tekemisiin sivuilla
  • Helppokäyttöisyys: Itsellesi ja etenkin asiakkaalle
  • Ulkonäkö: Ehkäpä tärkein asia verkkokaupassasi
  • Mobiilioptimointi: Toimiiko kauppasi kännykällä?

Mitä helpompi ja nopeampi verkkokauppaasi on käyttää, sitä todennäköisemmin asiakkaat siellä asioivat. Myös hintaan kannattaa kiinnittää huomiota. 


Verkkokaupan perustaminen hinta?

Parhaimmillaan verkkokaupan tekninen osuus ei vaadi suurta pääomaa. Verkkokaupan perustaminen ja liiketoiminnan tärkeimmät osat (kuten maksuliikenne ja raportointi) hoituvat pienellä kuukausimaksulla esimerkiksi palveluntarjoajilla Holvi, MyCashflow, tai Shopify. 

Mikäli sinulla on WordPress-blogi, voit lisätä siihen maksutta verkkokaupan lisäosan WooCommercen. Tämä kuitenkin vaatii käytännössä jonkin verran koodausosaamista.

Holvin edullisin palvelupaketti maksaa 9 € / kk ja sisältää verkkokaupan perustamisen. Shopifyn edullisin versio on 24 € / kk ja MyCashflow 59 € / kk. Jokaisessa on kuitenkin eri määrä ominaisuuksia ja esimerkiksi Holvi ottaa komissiona 2,5 % tekemäsi kaupan summasta, joten pelkkää palvelun hintaa ei kannata sokeasti tuijottaa, vaan mieti tarkkaan omiin tarpeisiisi sopivin paketti.

Ota myös huomioon, että lopullinen hinta verkkokauppasi liiketoiminnalle syntyy monesta eri kustannuksesta.

Verkkokaupan perustaminen aiheuttaa esimerkiksi seuraavia kustannuksia:

  • Tekninen toteutus ja ylläpito
  • Tuotteiden valmistus ja varastointi
  • Tuotteiden postikulut
  • Maksutavat
  • Markkinointi
  • Henkilöstö
  • Oma aika

Monesti aloittelevalta yrittäjältä unohtuu oman ajan hinnoittelu. Minkä hinnan asetat omalle työpanoksellesi? Tavoittelemasi palkan lisäksi on hyvä ajatella myös liiketoimintaan käyttämääsi aikaa. 

Mikäli olet tehnyt liiketoimintasuunnitelman, on sinulla jo selkeä kuva yrityksesi kuluista. 


Miten tehdä lopullinen valinta?

Hyvä uutinen on, että alkuun pääsee helposti ja halvalla. Valitse itsellesi mieluisin vaihtoehto ja aloita liikeideasi testaaminen edullisimmalla kuukausimaksulla pienessä mittakaavassa. Näin et ole sitoutunut mihinkään vaihtoehtoon ennen kuin olet varma että se on sinulle sopiva.

Kun aloitat pienin askelin, voit olla varma että valitsemasi verkkokaupan palvelu toimii haluamallasi tavalla ja saat sillä toivomasi tulokset. Kun olet testannut palvelua ja tehnyt ensimmäiset kaupat, voit luottavaisin mielin sijoittaa aikaa ja rahaa liiketoimintasi kasvattamiseen.


 4. Myynti ja markkinointi

Vaikka verkkokaupan saakin automatisoitua lähes täysin, sitä ei kannata jättää perustamisvaiheen jälkeen oman onnensa nojaan. Oikein kohdennetuilla myynti- ja markkinointipanostuksilla kaupankäynti kuitenkin helpottuu ja automatisoituu ajan kanssa merkittävästi.

Verkkokaupan perustaminen ei yksin riitä, vaan tarvitaan markkinointia, jotta ihmiset löytävät tuotteesi. Mikäli olet valinnut verkkokaupallesi alustan, joka hoitaa ostokset ja toimitukset automaattisesti, voit keskittää työpanoksesi markkinointiin.

Verkkokauppa elää näkyvyydestä, minkä vuoksi markkinointipanostuksissa ei kannata säästellä.

Kuten aikaisemmin mainittu, verkkokauppaa voi ajatella välikätenä verkossa tehtävien hakujen ja ostotapahtuman välillä. Saadaksesi verkkokauppasi näkymään potentiaalisten asiakkaiden hakutuloksissa, tarvitset verkkokaupan hakukoneoptimointia sekä todennäköisesti ainakin aluksi maksettua mainontaa. 

Näkyvyyden lisäksi tarvitset hyvää sisältöä sekä kauppasi nettisivuille että sosiaaliseen mediaan, kuten myös mahdollista vaikuttajamarkkinointia. Saatuasi vieralijan kauppaasi, seuraavaksi tärkeimmät askeleet ovat visuaalisesti näyttävä ulkoasu, erinomainen asiakaspalvelu, sekä sujuva ostokokemus, jotka sitouttavat vierailijan asiakkaaksesi. 


Ulkonäkö ja tuotetiedot

Kaiken keskiössä ovat kuitenkin tuotteesi. Mikäli tuotteesi eivät ole laadukkaita, eivät asiakkaat niitä todennäköisesti osta.

Erinomaiset tuotteet tarvitsevat myynnin tueksi myös laadukkaat kuvat ja mielenkiinnon herättävät tuotekuvaukset. 

Tee asiakkaille helpoksi tutkia vain niitä tuotteita, joita he itse haluavat. Mahdollisuus rajata tuotteita asiakkaan intressien perusteella tuo myös sinulle mahdollisuuksia tarjota juuri asiakkaillesi sopivia tuotteita.

Voit tarjota asiakkaan mieltymyksen mukaisia tuotteita läpi koko ostotapahtuman, sekä myöhemmin markkinoinnissa. Asiakkaan tekemien rajausten perusteella voit myös jatkossa tehdä entistä tarkempia suosituksia heti asiakkaan vieraillessa verkkokaupassasi.


 5. Liiketoiminnan kasvattaminen ja kehittäminen

Verkkokaupan perustaminen on vasta ensimmäinen askel tiellä menestykseen. On tärkeää huomioida, että verkkokauppa on jatkuvasti muutoksessa olevaa toimintaa. Kaupankäynnissä tulee kyetä reagoimaan trendeihin, sesonkeihin (esim. Joulu, Black Friday), sekä mahdollisesti muuttuvaan lainsäädäntöön. 

Kannattaa myös tiedostaa, että verkkokaupankäynnissä kilpailu on kovaa. Voittajiksi selviytyvät verkkokaupat, jossa asioita kehitetään jatkuvasti hieman paremmiksi. Kun tiedät tämän, voit toteuttaa kauppasi kehittämistä suunnitelmallisesti.

Toimintasi kasvaessa saat jatkuvasti enemmän ja enemmän dataa käyttöösi asiakkaidesi ostokäyttäytymisestä. Dataa kannattaa seurata, sillä sen perusteella voit lisätä myyntiä ja parantaa asiakaskokemusta, mikä sitouttaa asiakkaita kauppaasi jatkossakin.


Hyödynnä analytiikkaa

Verkkokaupan toimintaa on syytä seurata data- ja analytiikkapohjaisesti. Tässä auttavat työkalut, kuten Google Analytics. Tietysti on järkevää hyödyntää myös verkkokauppa-ohjelmistosi tuottamia raportteja asiakkaidesi käyttäytymisestä ja mieltymyksistä.

Kun tiedät miten asiakkaasi kaupassasi käyttäytyvät, voit kehittää kauppasi toiminnallisuuksia, myyntiä ja asiakaskokemusta faktapohjaisesti.

Mieti myös mitkä ovat tavoitteesi. Kuinka monta kävijää haluat verkkokauppaasi kuukaudessa? Mikä on tavoittelemasi keskiostos? Kuinka monen kävijän uskot tekevän ostoksen?

Mieti verkkokauppasi toiminnan ja kehittämisen kannalta tärkeimmät mittarit ja seuraa niitä analytiikan avulla. Näin sinulla on jatkuvasti kuva siitä, mitä toimintasi osa-alueita tulee parantaa.


Sitouta asiakkaita

Kun asiakkaat ovat markkinointitoimenpiteidesi seurauksena löytäneet verkkokauppasi, kannattaa varmistaa että he asioivat kaupassasi jatkossakin.

Asiakkaita voi sitouttaa erilaisilla kampanjoilla ja alennuksilla. Asiakkaan tehdessä ostoksia, voit esimerkiksi tarjota hänen katsomiinsa tuotteisiin liittyviä hieman arvokkaampia tuotteita, tai vaikkapa alennuksia mikäli hän ostaa useamman kuin yhden tuotteen.

Pidä myös huoli, että ostoksen tehnyt asiakas liittyy uutiskirjeesi tilaajaksi. Sähköpostimarkkinoinnilla tavoitat asiakkaasi jatkossakin ja voit vahvistaa brändiäsi sekä pitää verkkokauppasi asiakkaidesi mielessä.

Uutiskirjeellä voit myös tehdä lisämyyntiä. Kun tiedät mitä asiakas on sinulta ostanut, voit tehdä hänelle tuotteeseen tai samaan tuotekategoriaan liittyviä tarjouksia helposti. Uutiskirjeen lisäksi voit hyödyntää evästeisiin perustuvaa kohdennettua mainontaa vaikkapa sosiaalisessa mediassa. 


Pitkän tähtäimen suunnitelma

Kuten koko verkkokaupan perustaminen, myös verkkokaupan liiketoiminnan harjoittaminen kannattaa tehdä suunnitelmallisesti. 

Verkkokaupan ylläpito on jatkuvaa kehittämistä ja oppimista. Vaikka hyvin automatisoitu verkkokauppa hoitaakin paljon asioita puolestasi, totuus on, että mitä enemmän panostat kaupan toimintaan, sitä parempia tuloksia saat.

Verkkokauppasi kehittämistä voit tehdä esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Suurempi näkyvyys kohdennetun mainonnan avulla
  • Uudet tuotteet tai palvelut
  • Ympäristöystävällisen toimintatavan kehittäminen
  • Pakkaamisen ja postituksen nopeuden kehittäminen
  • Liiketoiminnan laajentaminen toiseen maahan

Tietenkin yksi vaihtoehto kehittämiseen on myös ulkoistaa se verkkokaupan optimointiin keskittyneelle konsulttiyritykselle. Pääasia kuitenkin on, että sinulla on suunnitelma ja varaat pitkällä aikavälillä hieman aikaa sekä rahaa verkkokaupan kehittämiseen.


Yhteenveto verkkokaupan perustamisesta

Verkkokaupan perustaminen on helppoa ja nopeaa, eikä se vaadi erityistä osaamista tai ohjelmointitaitoja. Alkuun pääsee vain muutamalla kympillä kuukaudessa.

Verkkokaupan perustaminen – 5 askelta:

  1. Suunnitele huolella
  2. Valitse tuotteet ajatuksella
  3. Valitse sopiva tekninen toteutus
  4. Panosta myyntiin ja markkinointiin
  5. Kehitä toimintaa pitkäjänteisesti

Tärkeintä on päästä alkuun. Idean ei tarvitse olla täydellinen, vaan on paljon helpompi aloittaa jostain ja muokata liiketoiminnan eri osia työstä kertyvän opin perusteella. Tee pakolliset toimenpiteet, kuten ne mitkä laki vaatii, ja ryhdy rohkeasti toteuttamaan suunnitelmaasi.

Verkkokaupan toiminnan voi hoitaa alussa täysin kotoa käsin, ilman suuria investointeja tuotteiden varastointiin ja jakeluverkoston perustamiseen. Vaikka toteutuksessa tulee ottaa muutamia asioita huomioon, on verkkokaupan perustaminen nykypäivänä kuitenkin helppoa ja nopeaa, ja onnistuu keneltä tahansa.

FAQ verkkokaupan perustaminen

Parhaimmillaan verkkokaupan perustaminen ei vaadi suurta pääomaa. Verkkokaupan perustaminen ja sen ylläpitämisen tärkeimmät osat hoituvat pienellä kuukausimaksulla, esimerkiksi palveluntarjoajilla FInqu, MyCashflow, tai Shopify. 

Jos sinulla on hyvä idea ja tuote, jolle on kysyntää, niin kannattaa tietenkin. Aina kannattaa kokeilla.

Verkkokaupan perustaminen onnistuu myös ilman y-tunnusta eli yritystä. Yleensä y-tunnus on kuitenkin järkevin vaihtoehto sekä laskutus että veroasiat jne. huomioiden. Yritysmuodoista yksinkertaisin on toiminimi, jonka perustaminen hoituu netissä ja tunnuksen rekisteröinti maksaa 60 €. Tällä on helppo aloittaa.

Nopein tapa saada uusia asiakkaista verkkokauppaan on tietenkin markkinointi ja maksullisien mainoksien näyttäminen. Tämä ei tietenkää ole se halvin keino.

Muitakin tapoja onneksi on. Esimerkiksi hakukoneoptimoidun blogin kirjoittaminen tai nyt pinnalla olevan Tiktokin hyödyntäminen.

Kirjoittaja
Website | Kirjoitukset

Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *