Dropshipping (suoratoimitus) – Aloita?

dropshipping

Dropshipping sopii ihmisille, jotka haluavat avata oman verkkokaupan helposti ja lähes kuluttomasti. Sinun ei tarvitse ostaa varastoa täyteen tavaraa ja huomata, että ne eivät myy.

Tämä tekee dropshippingistä loistavan liiketoimintamallin aloittelevalla yrittäjälle. Ulkoistamalla tavarana valmistuksen, varastoinnin ja toimituksen ulkopuoliselle myyjälle yrittäjät voivat pitää kustannukset alhaisina ja keskittyä pelkästään markkinointiin ja myynnin parantamiseen.

Dropshipping on kuitenkin monelle hämmentävä ja uusi liikemalli. Siksi kirjoitimme tämän kattavan, vaiheittaisen oppaan. Jos haluat siis aloittaa dropshipping suosittelemme lukemaan tämän artikkelin loppuun.

Mitä on dropshipping?

Dropshipping on liiketoimintamalli, jonka avulla yrittäjät voivat myydä kolmannen osapuolen valmistamia, varastoimia ja lähettämiä tuotteita omasta verkkokaupasta. Tyypillisesti tuotteet veloitetaan yrityksen omistajalta vasta myynnin jälkeen, minkä takia varastoa ei ole. Kaikki toimii käytännössä kolmannen osapuolen varassa, joka hoitaa kaikki käytännön asiat. Esimerkiksi he lähettävät tuotteen suoraan asiakkaalle.

Dropshipping on loistava vaihtoehto aloittelevalle yrittäjälle. Suurien investointien menettäminen dropshippingissä ei ole mahdollista. Dropshipping mahdollistaa enemmän aikaa itse tuotteiden markkinointiin sekä se tarjoaa pienille yrityksille pienen riskin tavan testata uusia tuoteideoita (ja tuotelinjoja) ilman sen ostamista varastoon. On myös muitakin tapoja tienata rahaa netistä.

Kuvitellaan, että sinulla on oma dropshipping mallilla toimiva verkkokauppa netissä, joka toimii käytännössä näin:

  • Asiakas tilaa verkkokaupastasi tuotteen ja maksaa sen heti
  • Verkkokauppasi lähettää tilauksen toimittajalle ja maksat tuotteen toimittajalle
  • Toimittaja lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle, jolloin sinun ei tarvitse kuin maksaa

Dropshippingin hyviä puolia

Dropshipping nousi kannattavaksi liiketoiminta mahdollisuudeksi sen pienen aloittamis kynnyksen vuoksi

Pienellä alkusijoituksella kuka tahansa voi perustaa dropshipping verkkokauppansa myös Suomessa. Netistä löytyy myös paljon erilaisia oppaita, kuten tämä artikkeli, joilla pääsee helposti alkuun.

Helppo aloittaa

Toisin kuin kivijalkamyymälä tai tavallinen verkkokauppa, et tarvitse fyysistä varastoa eri tuotteiden säilyttämiseen. Sinun tarvitsee vain maksaa dropshipping-verkkosivustosi verkkotunnuksesta ja webhotellista.

  • Sinun ei tarvitse huolehtia tulojen menetyksestä tai ylimääräisestä varastosta.
  • Sinun ei tarvitse huolehtia toimituskuluista tai toimitusajoista niin paljon.

Ei pakkaus- ja lähettämiskuluja

Koska et ole vastuussa tuotteen hankinnasta, pakkaamisesta ja toimituksesta, sinun ei tarvitse huolehtia koko prosessista aiheutuvista lisäkustannuksista. Välität vain tilauspyynnön kolmannelle osapuolelle tukkukauppiaalle, joka lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle.

Kolmasosapuoli on vastuussa tuotteen lähettämisestä ja sen perille pääsemisestä. Sinun on vain varmistettava, että asiakas on saanut lopulta tilaamansa tuotteen.

Matala riski ja kasvu

Verkkokaupan pyörittäminen ilman varastoa tietenkin pienentää riskiä huomattavasti. Tämän lisäksi voit tarjota paljon kattavamman tuotevalikoiman sekä kehittymis mahdollisuudet ovat suuret.

Yrittämisen riski on myös pieni. Jos et onnistu tekemään rahaa dropshippingingillä, voit aina laitaa kaupan vain kiinni ja aloittaa esimerkiksi uuden. Normaali verkkokauppa menettää koko varastonsa samalla.

Voit myös helposti tehdä yhteistyötä useiden tukkukauppiaiden, jakelijoiden ja jopa useiden toimittajien kanssa lisätäksesi kasvua.

Koska sinun ei tarvitse maksaa etukäteen tuotteiden varastoinnista, sinulla on myös enemmän käteistä, jota sijoittaa yritykseen.

Helpompi vaihtaa esimerkiksi tuotteita

Sinulla on mahdollisuus helposti vaihtaa aihettasi ja siirtyä toiseen tuotteeseen, jos alkuperäinen tuote ei tuota odotettua myyntiä.


Dropshippingin huonoja puolia

Mikään liiketoimintamalli ei omaa pelkkiä hyviä puolia, eikä dropshipping-malli ole poikkeus. Sillä on omat huonot puolensa. Esimerkiksi tuotteiden lähettäminen asiakkaalle.

Liiallinen riippuvuus valmistajista

Koska et omista tuotteita fyysisesti joudut luottamaan aina siihen, että valmistajasi pitävät tuotteita aina saatavilla. Olet myös heidän asiakaspalvelunsa armoilla. Tämän takia kannattaa aina lukea arvosteluja etenkin heidän täsmällisyydestä.

Tilauksen toimituksen vähäinen hallinta

Koska sinulla ei ole varastossa yhtään tuotetta, on täysin kumppaneidesi velvollisuus toimittaa tuote sovittuun aikaan. Jos he eivät toimita tuotetta ajoissa, asiakastyytyväisyys voi laskea, mikä lopulta aiheuttaa sinulle huonon maineen ja vähentää asiakkaita. Tämä takia tehokkaat kumppanit ovat välttämättömiä menestyvän liiketoiminnan ja dropshippingin kannalta.

Brändin luomisen vaikeus

Koska myyt verkkokaupassa muiden tukkukauppiaiden tuotteita, et voi juurikaan brändätä niitä ja tehdä niistä niin sanotusti omiasi.

Tämän parantamiseksi varmista, että tukkumyyjäsi sallii sinun lisätä merkkipakkausmateriaaleja lähetyksen yhteydessä esimerkiksi laatikkoon. Tällä tavalla, vaikka tuote olisikin toiselta merkiltä, pakkauksen avaamis kokemus auttaa asiakasta muistamaan sinun brändisi.

Edut

  • Helppo aloittaa
  • Ei pakkaus- ja lähettämiskuluja
  • Matala riski ja suuret kasvu mahdollisuudet
  • Tuotteiden vaihtaminen helppoa

Huonot puolet

  • Riippuvuus valmistajasta
  • Toimituksen vähäinen hallinta
  • Brändin luomisen vaikeus

Kenelle dropshipping sopii?

Drop shipping sopii loistavasti aloitteleville yrittäjille, markkinoinnin aloittelijoille ja ihmisille, jotka eivät halua investoida heti suuria määriä rahaa yritykseen. Dropshippingin sopii myös ihmisille, jotka ovat miettineet verkkokaupan perustamista. On melko helppoa aloittaa dropshipping, minkä takia se opettaa ja auttaa ymmärtämään heti verkkokaupan ja yrityksen toiminnasta.

Aiemmin yrityksen perustaminen vaati paljon rahaa ja aikaa sekä osaamista. Ihmiset yleensä saivat vanhempansa lainaamaan heille pääomaa tai tekivät ylitöitä ansaitakseen ylimääräistä rahaa. Itse asiassa Jeff Bezos perusti Amazonin lainaamalla rahaa vanhemmiltaan.

Yleensä yrityksen perustaminen siis vaatii pääomaa, mutta ei enää.

Digitalisaation ja sosiaalisen median myötä, verkkoliiketoiminnan perustaminen on helpompaa kuin koskaan ennen.

Dropshipping-malli voi kuitenkin olla pitkä matka menestykseen ja suurien tulojen tekemiseen. Kukaan ei onnistu ensimmäisellä kerralla Yksinkertaisesti sanottuna se on kärsivällisen miehen peli.

Dropshipping sopii parhaiten:

  • Aloittelevalle yrittäjälle
  • Verkkokaupan perustajalle
  • Lisätuloja haluavalla

Miten aloittaa dropshipping?

Noudata näitä viittä ohjetta ja tulet perustamaan ensimmäisen dropshipping verkkokaupan. Ensimmäinen kohta on meidän mielestä tärkein, joten kiinnitä siihen huomiota.

1. Valitse ikivihreä niche eli aihe dropshippingin verkkokauppaasi

Ellet toimita omia tuotemerkkejäsi tai käytä print on demand verkkokauppa mallia, tuotteesi ovat todennäköisesti saatavilla myös muilta verkkokaupoilta eli kilpailijoiltasi. Joten miten kauppojen omistajat erottuvat kaikkien muiden joukosta? He tekevät sen etsimällä tuottoisen dropshipping nichen. Kilpailu tällä alalla on todennäköisesti vähäistä tai ei ollenkaan.

Niche on segmentti suuremmista markkinoista, joka erottuu sen ainutlaatuisista tarpeista, mieltymyksistä, identiteetistä tai kiinnostuksen kohteista. Laajalti saatavilla olevilla hyödykkeillä ja tavaroilla on yleensä paljon kilpailua. Tarkemman nichen avulla voit pienentää tätä kilpailua.

Jos esimerkiksi myyt kahvia, sinulla tulee olemaan paljon kilpailijoita. Mutta jos myyt vegaanista kahvia, yhtäkkiä kilpailijoiden taso laskee huomattavasti.

Tästä huolimatta menestyvän aiheen löytäminen ei ole niin helppoa. Jos haluat löytää tuottoisen markkinaraon, sinun on validoitava tuoteideaasi varmistaaksesi, että sille löytyy yleisöä ja kiinnostusta.

Voit tehdä tutkimusta aiheesta ja sen kiinnostuksesta esimerkiksi näin:


Facebook Audience Insights

Facebookilla on kuukausittain noin 2,9 miljardia aktiivista käyttäjää, ja yleisötilastot tarjoavat runsaasti tietoa heidän kiinnostuksen kohteistaan, väestötiedoistaan ​​ja verkkotoiminnastaan.


Google Avainsanat

Google käsittelee miljardeja hakuja joka päivä, ja käytettävissäsi olevan avainsanojen suunnittelijatyökalun ansiosta voit löytää ja tutkia rajatta eri aiheita.


Google Trends

Kuten avainsanasuunnittelija, Google Trendsillä on laaja tietolähde ihmisten etsimistä tuotteista sekä mahdollisuus mitata kiinnostusta ajan mittaan. Esimerkiksi miten se on kehittynyt. Jos kiinnostus on kokoajan ollut laskussa, se ei välttämättä ole kovin hyvä aihe alue.


Tiktok

Tiktokin avulla voit tehdä myös tutkimusta tulevasta aiheestasi. Voit etsiä aiheeseen liittyviä videoita laittamalla #aiheesi hakuun ja katsoa tuleeko siitä minkäänlaisia videoita. Jos videoita tulee ja ihmiset ovat reagoineet niihin kommentoimalla voi se olla potentiaalinen aihe.


2. Määrittele kohdeyleisösi

Kun tiedät, että dropshipping aiheellasi on kohdeyleisö, haluat tutkia heitä enemmän ja määritellä sen tarkemmin. Kohdemarkkinoiden ymmärtäminen voi auttaa tekemään valintojasi paremmin siitä, mihin myyntikanaviin keskittyä, mitä tuotteita myydään, kuinka markkinoida brändiäsi ja paljon muuta.

Kun määrität kohdeyleisösi, on hyvä kysyä itseltäsi muutama kysymys:

  • Kuka hyötyy eniten tuotteestani?
  • Mikä erottaa tuotteeni kilpailijoideni tuotteista?
  • Miten asiakas löytää tuotteitani? Miten he löytävät ne?

Kohdemarkkinoiden tutkimisen ei tarvitse olla monimutkaista, mutta sinulla pitäisi olla hyvä käsitys siitä, millaiselle henkilölle myyt ja mitä tuotteita sekä mihin hintaan.

3. Etsi dropshipping-toimittajia

dropshipping-toimittaja

Valittavana on lukuisia dropshipping-toimittajia, mutta jos haluat täydellisen automatisoinnin tilausprosessissa, kannattaa esimerkiksi käyttää Shopify dropshipping -sovelluksia, jotka helpottavat tätä huomattavasti.

Kun käytät Shopifyta tuotteiden dropshipping-toimitukseen, tiedot tilauksistasi lähetetään toimitettaviksi suoraan kolmannen osapuolen toimittajallesi, joka sitten merkitsee tilauksen valmiiksi ja (jos se on saatavilla) voi lisätä tilaukseen seurantanumeron, joka lähetetään suoraan tilanneelle asiakkaalle.

Print on demand

Yksi dropshippingin haitoista on se, että myymäsi tuotteet ovat todennäköisesti saatavilla muilta merkeiltä ja ne ovat täysin samanlaisia.

Ainutlaatuinen tuote voi auttaa sinua erottautumaan toisista myyjistä, mutta sinun kannattaa harkita myös print on demand -mallia. Tässä mallissa suunnittelet tietyn designin ja se tuotetaan esimerkiksi t-paitaan vain silloin kun asiakas tilaa tuotteen.

4. Oman verkkokaupan rakentaminen

verkkokaupan-rakentaminen

Kun olet miettinyt aiheesi, kohdeyleisön ja valinnut tavarantoimittajan olet valmis rakentamaan oman verkkokaupan. Verkkokaupan rakentamis palvelun tarjoajia on monia erilaisia. Lue arvostelumme Shopifystä.


1. Kirjaudu omaan palvelun tarjoajaasi

Verkkokaupan alustan valitseminen on tärkeässä roolissa verkkokaupan rakentamisessa. Joillain se on helpompaa kuin toisilla.


2. Valitse verkkokauppasi domain nimi

Jos et ole vielä valinnut verkkokaupan domain nimeä, se kannattaa tehdä ennen sen avaamista. Muista, että dropshippingillä erottuminen kilpailijoistasi on avainasemassa brändisi mieleen jäämisessä. On siis tärkeää valita yrityksen nimi ja verkkotunnus, joka aktivoi kohdeyleisöä ja saa heidät kiinnostumaan.

Jos sinulla on vaikeuksia päättää hyvä verkkokaupan nimi, tässä on joitain vinkkejä:

  • Pidä se lyhyenä. Lyhyemmät nimet on helpompi muistaa ja lausua, ja niitä on vaikeampi kirjoittaa väärin osoiteriveissä.
  • Ole erilainen. Tavallinen kaupan nimi on helppo unohtaa. Yritä luoda jotain, joka heijastaa niceheäsi ja saa kohdeyleisön kiinnostumaan.
  • Tarkista saatavuus. Keksimäsi domain saattaa olla jo varattu. Tässä tapauksessa joudut keksimään uuden tai valitsemaan sen eri päätteellä, kuten .com.

3. Lisää tuotteita verkkokauppaan

Kun olet perustanut verkkokauppasi, voit aloittaa tuotteiden lisäämisen dropshipping verkkokauppaasi. Voit lisätä vain yhden tuotteen, jolloin verkkokauppasi on yhden tuotteen verkkokauppa tai voit lisätä monia saman aihe alueen tuotteita. Molemmissa on omat puolensa. Älä unohda ottaa toimituskuluja huomioon voittomarginaaliasi laskettaessa.


5. Markkinoi dropshipping verkkokauppaasi

Hyvä markkinointistrategia dropshipping verkkokauppaasi varten on ratkaisevan tärkeä ensimmäisen myyntiesi saamiseksi. Dropshippingin suurin hyöty on, että se antaa sinulle aikaa keskittyä markkinointiin ja tuotteiden myynnin kasvattamiseen, koska tilausten käsittely ja lähettäminen on enimmäkseen automatisoitua.

Mitä tulee dropshipping verkkokauppa toimitukseen, tuotteet ovat yleensä laajasti saatavilla eri verkkokaupoista, joten avain kasvuun on brändisi erottuminen valikoimalla huolellisesti tuotteita, jotka kiinnostavat kohdeyleisöä.

Tässä on muutama idea dropshipping verkkokaupan markkinoimiseksi:


Löydä kohdeyleisösi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on poikkeuksellisen hyödyllinen markkinointialusta pienyrityksille ja dropshipping kaupoille. Maksullisissa mainoskampanjoissa on yleensä säädettävissä olevat budjettirajoitukset, joten kustannukset on helppo pitää hallinnassa.

Yleisöt segmentoidaan muuttujien, kuten kiinnostuksen kohteiden, verkkokäyttäytymisen ja heidän seuraamansa tilien mukaan, mikä helpottaa kohdistamista käyttäjiin, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tuotteistasi.

Mutta jopa ilman mainosbudjettia, voit tehdä paljon markkinointia sosiaalisessa mediassa ilmaiseksi. Sellaisten tilien, viestiketjujen ja verkkoyhteisöjen tutkiminen, joissa kohdeyleisösi yleensä viihtyy, voi antaa sinulle käsityksen heidän ensisijaisista kiinnostuksen kohteista, sisältötyypeistä, joita he yleensä jakavat.


Harkitse hakukoneoptimointikampanjaa (SEO).

Hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jossa käytetään hakukoneita verkkosivustosi sisällön parantamiseen. Tavoitteena on lisätä sivuillesi tulevien vierailijoiden määrää.

Google käsittelee hieman yli 100 000 hakua sekunnissa. Se on paljon verkkoliikennettä. Itse asiassa lähes kolmasosa kaikesta verkkoliikenteestä tulee hakukoneista, mikä tekee näkyvyydestä erittäin arvokasta pienyrityksille. Ja koska saatavilla on paljon ilmaisia ​​SEO-työkaluja, SEO-markkinoinnin kustannukset voidaan pitää suhteellisen alhaisina. Suosittelemme perustamaan blogin verkkokaupalle, johon kirjoitetaan hakukoneoptimoituja artikkeleita.


Käytä sähköpostimarkkinointia nykyisen yleisösi uudelleen markkinointiin

Tiesitkö, että sähköpostimarkkinoinnin sijoitetun pääoman tuottoprosentti on kaikista digitaalisen markkinoinnista suurin. Se on järkevää, kun käyttäjät tilaavat uutiskirjeesi, he ovat jo ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita tuotteistasi. Hyvän sähköpostimarkkinoinnin tulee pyrkiä ylläpitämään tätä kiinnostusta ja tuottamaan lisää myyntiä vanhoilta asiakkailta.

Mutta siinä on muutakin. Sähköpostimarkkinointi avaa jatkuvan viestintävirran asiakkaidesi kanssa. Hyvä sähköpostisisältö on loistava tapa jakaa hyödyllistä tietoa tuotteistasi ja auttaa rakentamaan henkilökohtaisempaa suhdetta asiakkaisiisi.

dropshipping-business

Dropshipping Suomi

Dropshipping Suomessa on myös mahdollista. Monet suomalaisetkin tilaavat tällaisista kaupoista erilaisia tuotteita.

Myös markkinointi onnistuu Suomessa. Pysty kohdentamaan markkinoinnin myös pelkästään suomalaisiin. Sinun ei siis tarvitse myydä pelkästään ulkomaalaisille tai tehdä markkinointia ainostaan ulkomailla. Toki suomea puhuvia henkilöitä on maailmassa huomattavasti vähemmän, kuin esimerkiksi englantia. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos mietit verkkokaupan tulojen maksimointia.

Dropshipping-verotus Suomessa

Verot ovat tietenkin suuressa osassa yrityksen toimintaa. Yrityksen omistajalla ja dropshipping verkkokaupan verotus asiat täytyy tietenkin olla kunnossa. Kannattaa myös huomata, että veroasioissa on paljon vaihtelua riippuen siitä toimiiko verkkokauppa EU:n sisällä vai EU:n rajojen ulkopuolella.

Suomessa tapahtuviin myynteihin käytetään 24 prosentin verokantaa normaalisti. Niissä oletetaan myös, että hankinnat tulevat vähennyksiin oikeuttavaan käyttöön.

Dropshipping yhteenveto

Dropshipping on uudenlainen verkkokauppa toimintamalli, joka soveltuu aloittelevalle verkkokauppiaalle. Esimerkiksi nuorien on helppo aloittaa yrittäminen sen avulla. Dropshippingin paras etu on sen pieni aloitusbudjetti ja riski. Lisäksi kasvumahdollisuudet ovat suuret ottaen huomioon riskien vähäisyys.

Kuitenkin pitkät toimitusajat ja markkinointi käyttäjien poistuminen esimerkiksi Facebookista saattaa muodostua ongelmaksi. Kuitenkin, jos harkitset dropshippingin aloittamista suosittelemme ainakin kokeilemaan. Jopa EU:n sisällä sillä voi saada paljon lisätuloja. 

Kirjoittaja
Website | Kirjoitukset

Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *