Verkkokaupan markkinointi – 8 tapaa

verkkokaupan-markkinointi

Jokainen verkkokauppa haluaa lisätä kävijöitä ja konversioita eli myyntiä. Kuitenkin erityisesti suomalaiset uudet verkkokaupat ovat vaikeuksissa oikeanlaisen sekä tehokkaan markkinoinnin kanssa.

Siksi olemme koonneet yhteenvedon tehokkaista ja parhaista markkinointitaktiikoista ja verkkokaupan työkaluista sekä ideoita, jotka auttavat sinua kasvattamaan verkkokauppasi kävijämäärää ja lisäämään tulosta. Katso myös testaammame verkkokauppa-alustat!

Kokeile toteuttaa esittelemiemme verkkokaupan markkinointi tapoja seuraavien viikkojen aikana omassa verkkokaupassasi. Muista, että kaikki markkinointi tavat eivät toimi kaikissa verkkokaupoissa.

Mitä on verkkokaupan markkinointi?

Verkkokaupan markkinointi on käyttää myynnin edistämistaktiikoita liikenteen ohjaamiseksi verkkokauppaasi, muuttaa tämä liikenne maksaviksi asiakkaiksi ja säilyttää nämä asiakkaat oston jälkeen. Asiakkaiden säilyttäminen on verkkokaupalle melkein paras juttu, mitä voi tapahtua.

Kokonaisvaltainen verkkokaupan markkinointi koostuu markkinointitaktiikoista sekä verkkosivustollasi että sen ulkopuolella. Hyvä markkinointistrategia voi auttaa sinua rakentamaan bränditietoisuutta, lisäämään asiakasuskollisuutta ja tietenkin lisäämään myyntiä sivuillasi.

Voit mainostaa verkkokauppaasi käyttämällä erilaisia verkkokaupan markkinointitapoja koko yritykselle tai kasvattaa tiettyjen tuotteiden myyntiä. Löydät alta meidän mielestä parhaat tavat verkkokaupan markkinointiin. Nämä eivät ole paremmuusjärjestyksessä.

8 parasta verkkokaupan markkinointi tapaa

Seuraavaksi löydät meidän tuottaman lista kymmenestä parhaasta tavasta markkinoida omaa tai yrityksen verkkokauppaa. Ota nämä tavat haltuun ja boostaa kauppasi myyntiä.

1. Hakukoneoptimointi verkkokaupalle

Verkkokaupan SEO tarkoittaa verkkokaupan hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on saada sinun myymäsi tuotteet näkymään hakukoneissa, kuten Googlessa. Tämä tuo lisää orgaanista (maksutonta ja ilmaista) liikennettä verkkokauppaasi.

Tapoja toteuttaa tätä verkkokaupan markkinointia on esimerkiksi: avainsanojen tutkiminen ja lisääminen omaan verrkokauppaan, näitä voi olla tuotteiden kuvaukset, kategoriasivut ja blogi. Hyvien linkkien saaminen muilta sivuilta on ehkä paras tapa saada liikennettä kauppaasi ja “arvostusta” Googlen ja muiden hakukoneiden silmissä. Hakukoneoptimointi on meidän mielestä parhain tapa markkinoida verkkokauppaa, koska se on täysin ilmaista tehtynä oikein.

2. Käytä TikTokkia hyödyksi

tiktok-markkinointi

TikTokin käyttäminen tulisi olla osa nykyään jokaisen verkkokauppayrittäjän markkinointistrategiaa. Yli miljardi kuukausittaista aktiivista käyttäjää. TikTok on siis yhtä tehokas kuin muut sosiaalisen median alusta, kuten Instagram. TikTok sopii erityisesti dropshipping verkkokaupan markkinointiin.

Yritykset menestyvät TikTokissa julkaisemalla aitoa sisältöä tuotteistaan. Raa’at ja autenttiset videot saavat yleensä enemmän näkyvyyttä ja sitoutumista kuin paljon muokattu sisältö, kuten Instagramissa. Tämä tekee TikTokista ainutlaatuisen, kun on kyse kommunikoimisesta ostajien kanssa. TikTokilla on myös muutamia etuja, jotka tekevät siitä erilaisen:

  • TikTokin algoritmi priorisoi sisällön tekijöiltä, ​​joita et ole koskaan ennen nähnyt. On siis helpompi päästä viraaliksi TikTokissa, kuin esimerkiksi Youtubessa.
  • TikTokin on suunniteltu pitämään ihmiset sovelluksessa pidempään kuin Instagram tai Facebook.
  • TikTokin etsintä auttaa videoita leviämään viruksena seuraajamäärästäsi riippumatta.
  • Ihmiset ostavat näkemäänsä TikTokin tekijöiltä.

3. Aloita sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista käytettävissä olevista tavoista myynnin ja toistuvien asiakkaiden hankkimiseen. Uusimmat tilastot osoittavat, että 87 % hyvistä markkinoijista käyttää sähköpostimarkkinointia sisällön jakamiseen ja vanhojen asiakkaiden pitämiseen.

Instagram-postauksia ja TikTokeja ihmiset näkevät joka päivä kymmeniä ellei jopa satoja. Jotta voimme pysyä ajan tasalla sähköposti tai uutiskirje voi tarjota intiimimmän vuorovaikutuksen potentiaalisen asiakkaan kanssa. Ihmiset säätelevät kokoajan enemmän mitä he saavat sähköpostiinsa. Jos sinä saat siis mahdollisuuden lähettää heille viestin, he todennäköisesti ovat kiinnostuneita tuotteistasi.

Aloita sähköpostimarkkinoinnin edistäminen mainostamalla aktiivisesti uutiskirjettäsi, blogiasi ja muita sähköpostin talteenottopyrkimyksiä saadaksesi mahdollisimman monta tilaajaa.

4. Maksettujen mainoksien käyttäminen

Pay-per-click (PPC) -mainonta on verkkomainonnan päämalli niin suurille kuin pienillekin yrityksille. Sitä tukevat tiedot, se on helppo skaalata ja tarjoaa hyvän tuoton sijoitukselle. Maksetut mainokset kohdistetaan usein verkkomainostilaan hakukoneissa, sosiaalisen median alustoilla tai verkkosivustoilla. Nämä mainokset toimivat hyvin verkkokauppabrändeille, koska ne on kohdistettu ostovalmiille ostajille ja voivat johtaa korkeampaan myyntiin kuin kylmämarkkinointi.

Kaksi suosituinta alustaa PPC-mainosten näyttämiseen ovat Facebook ja Google.


Googlen avulla mainostaminen

Google Shopping -mainokset ovat suosittuja verkkokauppabrändeille. Olet nähnyt nämä mainokset ennenkin. Kun teet haun “proteiinijauhe”, huomaat mainoksen, joka näyttää yksityiskohtaista tietoa erilaisista hakuusi liittyvistä tuotteista.

verkkokaupan-markkinointi

Facebookissa mainostaminen

Facebook-mainokset sen sijaan näkyvät Facebookissa ja Instagramissa. Voit myös kohdistaa tiettyihin henkilöihin ja hyödyntää erilaisia mainosmuotoja tuotteidesi mainostamiseen.

PPC-mainosten suuri etu on se, kuinka kohdistetusti saat mainostaa verkkokauppasi tuotteita. Voit valita tarkalleen, kenelle mainostat ja minkä tyyppistä mainosta näytetään. Voit myös näyttää uudelleenkohdistavia mainoksia ihmisille, jotka ovat nähneet aiempia mainoksia, ja rohkaista heitä tekemään ostoksia verkkokaupassasi uudelleen.

Jos myyt verkkokaupassasi esimerkiksi erilaisia proteiinijauheita, voit kohdistaa mainoksesi hakusanalle “paras proteiinijauhe”. Näin kaikki jotka kirjoittavat Googleen paras proteiinijauhe näkee mainoksesi ja sitä klikkaamalla ohjataan sinun verkkokauppaasi.


5. Käytä vaikuttajamarkkinointia hyödyksi

Vaikuttajamarkkinointi on fiksu tapa nopeuttaa verkkokauppasi tietoisuutta yhteisöissä. Se auttaa sinua tavoittamaan uusia yleisöjä, lisäämään bränditietoisuutta ja työskentelemään sisällöntuottajien kanssa, jotka tekevät tuotteistasi sisältöä puolestasi. Vaikuttajat ovat kuin Internet-julkkiksia, jotka toimivat brändisi lähettiläinä. Maksat heille mainostaaksesi tuotteitasi ilmaisilla tuotteilla, käteisellä, alennuksilla tai komissiolla

Mediakixin tuore tutkimus paljasti, että 80 % markkinoijista pitää vaikuttajamarkkinointia tehokkaana. Instagram on suosituin kanava, jota käyttää 67 % brändeistä. Muita markkinointikanavia ovat mm.

  • YouTube
  • TikTok
  • Facebook
  • Snapchat

Vaikuttajamarkkinointi on loistava tapa asiakkaiden löytämiseen, jotka ovat kiinnostuneet sinun aiheesi tuotteista. Kuinka usein olet nähnyt Instagram-julkaisun vaikuttajalta, tykännyt heidän pukeutumisestaan ja halunnut ostaa sen?

6. Myy monilla kauppapaikoilla

Ei ole mikään salaisuus, että kauppapaikat ovat siellä, missä ihmiset tekevät ostoksia verkossa. Suosituimmat verkkomarkkinapaikat myivät 3,32 biljoonaa dollaria tavaroita vuonna 2021, mikä vastaa kaksi kolmasosaa maailmanlaajuisesta verkkokaupan myynnistä.

Markkinapaikat, kuten Amazon ja eBay, voivat auttaa ihmisiä löytämään brändisi helpommin ja tavoittaa miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa. Monet asiakkaat luottavat vain tiettyihin kauppapaikkoihin, kuten Amazon ja ostavat vain sieltä. Etenkin ulkomaalaiset käyttävät näitä. Eli jos myyt globaalisti näihin tutustuminen voi olla hyödyllistä.

7. Palkitse uskollisia asiakkaita

Uskollisten asiakkaiden säilyttämiseen on kustannustehokas tapa lisätä verkkomyyntiä ja tehdä siitä säännöllistä.

Yksi tapa palkita uskollisia asiakkaita ja suuria kuluttajia on kanta-asiakasohjelma. Sekä asiakkaasi että sinä voit hyötyä kanta-asiakasohjelmasta monella tavalla. Ne antavat asiakkaille lisäkannustimia ostosten tekemiseen ja viittausten tekemiseen ja pitävät brändisi mielessä automaattisten muistutusten avulla.

Voit valita, kuinka palkitat asiakkaita, kuinka usein ja mistä toimista. Sinulla voi esimerkiksi olla pistepohjainen ohjelma, jolla on oma pistepohjainen valuutta, joka voidaan lunastaa alennuksiksi, ilmaistoimituksiksi tai ilmaislahjoiksi.

Monet brändit palkitsevat uskollisia asiakkaita erilaisilla alekoodeilla.

8. Affiliate-markkinointi

Affiliate-markkinoinnilla yleensä tarkoitetaan sitä, että sovin muiden verkkosivustojen tai vaikuttajien kanssa tietyn komission, joka on heidän kautta tullut. Tämän avulla saat lisää liikennettä sivuillesi ja bonuksena bränditietoisuutta.

Tämänlainen markkinointi vaatii kuitenkin sen, että verkkokauppasi on kunnossa ja tuotteesi ovat hyvässä hintatasossa. Jos kilpailijallasi on paremmat tuotteet ja tarjoukset affiliate valitsee tietenkin sen. Affiliate eli tuotteidesi mainostaja haluaa perimmiltään tienata itse rahaa.

Verkkokaupan markkinointi on kuitenkin monella muillakin tavoilla mahdollista. Suosittelemme tämän takia panostamaan tähän ehkä vasta viimeisenä. Jos tuotteesi eivät mene muulla tavalla kaupaksi, eivät ne mene myöskään affiliaten avulla.

Miten kasvattaa verkkokaupan myyntiä?

Verkkokaupan markkinointi tähtää viime kädessä aina myynnin kasvattamiseen. Tämän takia siihen kannattaa panostaa kunnolla. Monesti markkinointi korvaa tuotteen.

Testaa kokoajan

Voit testata kauppaasi kokoajan. Kun verkkokaupan kävijävirrat ovat kasvaneet riittävälle tasolle, kannattaa tehdä säännöllisiä testejä myös konversion kasvattamiseksi. Monesti pienet muutokset kaupassa voi olla ratkaiseva tekijä.

Seuraa dataa

Seuraa analytiikkaa aktiivisesti, ja tee päätöksiä datan perusteella älä tunteen. Analytiikan lisäksi voit myös tehdä erilaisia kyselyitä kaupassasi, esimerkiksi lähettämällä sähköpostin perään, kun joku tilaa.

verkkokaupan-markkinointi

Aloita verkkokaupan markkinointi tänään

Ei ole epäilystäkään siitä, että oikea markkinointistrategia voi auttaa tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat, nostamaan tilausten keskiarvoa ja lisäämään myyntiä. Nämä ovat kaikki asioita, joita haluat ehdottomasti parantaa omassa verkkokaupassasi.

Noudattamalla yllä olevia verkkokaupan markkinointivinkkejä voit rakentaa menestyvän verkkomyymälän, joka luo hyvän asiakaskokemuksen ostajille ja on yhtä tyydyttävää ja palkitsevaa sinulle.

FAQ Verkkokaupan markkinointi

Verkkokauppaa voi markkinoida monin eri keinoin. Näitä keinoja olemme listanneet artikkeliimme. Niitä on esimerkiksi:

  1. Hakukoneoptimointi verkkokaupalle
  2. TikTok
  3. Vaikuttajamarkkinointi
  4. Maksetut mainokset
  5. jne..

Paras tapa verkkokaupan myynnin kasvattamiseen hakukoneoptimoimisen jälkeen on markkinointi. Markkinoinnilla saat kauppaasi uusia asiakkaita ja lisäät bränditietoisuutta. Helppo tapa aloittaa on esimerkiksi jakaa verkkokauppasi tuotteita erilaisissa Facebook-ryhmissä.

Kirjoittaja
Website | Kirjoitukset

Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *