Miten valita oikea webhotelli?
Tarvitseeko yrityksesi nettisivut? Haluatko päivittää ilmaiselta palvelimelta webhotelliin? Tai ehkä haluat sähköpostin omalla päätteellä? Mikä olikaan syy siihen, että etsit kotia omille verkkosivuillesi ja sähköposteille, löydät ohjeet oikean webhotellin hankintaan tästä artikkelista.
Käy läpi lista vinkeistä ja asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun edessä on webhotellin valinta.
Webhotelleja on olemassa useita erilaisia. Juuri sinulle sopivan webhotellin löytäminen riippuu lähinnä taidoistasi, hintaluokasta sekä verkkosivujen tyypistä. Voit tarvia, esimerkiksi webhotellin WordPress sivuille tai esimerkiksi verkkokaupalle.
Mikä on webhotelli?
Yksinkertaisesti selitettynä webhotelli on paikka, jossa verkkosivusi ”asuu”. Pelkkä sivujen tekeminen ei riitä vaan ne pitää saada myös julkaistua verkossa. Julkaiseminen onnistuu webhotellin kautta. Webhotellin palveluntarjoaja hoitaa kaikki käytännön työt puolestasi ja sinun tarvitsee vain painaa julkaise-painiketta.
Yleensä webhotellista maksetaan kuukausimaksua tai vuosimaksua. Webhotelli on palvelimella, jonka kautta toimivat sekä oma sähköpostipääte että verkkosivu. Verkkosivulla voidaan tarkoittaa periaatteessa mitä tahansa netistä löytyvää sivustoa verkkokaupoista blogeihin ja yrityksen kotisivuista mainossivuihin.
Huomioon tulee kuitenkin ottaa, mitä oma webhotelli sallii ja minkä kokoinen webhotelli on. Näistä tietoa myöhemmin tässä artikkelissa.
Webhotelli verkkosivuille ja sähköpostille
Kuten jo mainitsimme useimmat webhotellit tarjoavat kaksi palvelua: verkkosivujen ylläpidon ja sähköpostipalvelimen.
Yleensä webhotelli hankitaan nimenomaa verkkosivujen ylläpitoa varten. Hintaan kuuluu domain eli verkkosivustosi osoite sekä palvelut, joita tarvitaan sivuston lataamiseen nettiin kaikkien nähtäville. Yleensä tämä tapahtuu lataamalla WordPress-alusta omaan webhotelliin ja sivuston luominen sen kautta, mutta se ei ole ainut vaihtoehto.
Sähköposti on toinen webhotellien tarjoama palvelu. Sillä tarkoitetaan, että voit tehdä sähköpostiosoitteita omalla päätteellä (esimerkiksi asiakaspalvelu@yrityksennimi.fi). Riippuen valitsemastasi paketista voit tehdä yhden tai useampia sähköpostiosoitteita päätteellä, joka on sama kuin verkkosivusi osoite.
Toisinaan webhotelli saattaa tarjota paketteja, joihin kuuluu useampi eri verkko-osoite ja sähköpostin pääte.
Miten valita webhotelli?
Alta löydät meidän kokoamme listan webhotellin valinnasta. Tutustu kaikkiin kohtiin ja mieti, mikä on sinulle tärkeintä.
Valitse nopea ja luotettava webhotelli
Webhotellin tehtävänä on pitää sivustosi livenä verkossa sekä huolehtia siitä, että vierailijat pääsevät sivustollesi. Nämä asiat liittyvät palvelimeen, jolla webhotelli on. Palvelimella on (riippuu hiukan palveluntarjoajasta ja valitsemastasi paketista) useita webhotelleja sinun webhotellisi lisäksi. Näin ollen palvelimen toiminta on jaettu kaikille näille webhotelleille.
Tutustu webhotellin tietoihin sekä asiakkaiden arvosteluihin. Onko webhotellilla usein käyttökatkoja tai huoltokatkoja? Tämä on huono asia, koska niiden aikana verkkosivusi on poissa käytöstä.
Käy myös muilla samaa palveluntarjoajaa käyttävillä verkkosivuilla. Kuinka nopea sivusto on? Kuinka nopeaa sivu aukeaa, kuvat latautuvat ja liikkuminen sivuston sisällä onnistuu? Jo sekunnin odottaminen on pitkä aika verkossa.
Asiakaspalvelu
Alkuun saattaa tuntua, että eihän webhotellin asiakaspalvelulla ole niin suurta merkitystä. Tällä tarkoitetaan siis asiakaspalvelua, johon sinä voit ottaa yhteyttä ongelmien ilmetessä webhotellisi kanssa. Asiakaspalvelu ja sen laajat aukioloajat ovat kuitenkin todella tärkeät!
Kuvitellaan esimerkiksi tilanne, jossa sinulla on verkkosivusto. Asiakas haluaisi tilata tuotteen, mutta laittaa sinulle viestiä, ettei pääse sivustollesi. Verkkosivusi ovat kaatuneet. Jos asiakaspalvelu vastaa sinulle välittömästi ja ratkaisee ongelman, voit heti kertoa asiakkaalle shoppailun olevan taas mahdollista. Jos taas sinun pitää odottaa vuorokausi tai enemmänkin vastausta, ehtii asiakkaasi lähteä toimivampaan verkkokauppaan.
Webhotellien asiakaspalvelujen välillä on valtaviakin eroja. Ensinnäkin kiinnitä huomiota siihen, missä muodossa palvelu toimii: chatti, soitto vai sähköposti. Soittaminen ja chatti ovat parhaita, koska saat vastauksen heti.
Toisekseen kiinnitä huomiota aukioloaikoihin. Sinun verkkosivullesi kriittisintä aikaa saattaa olla nimenomaa viikonloppu, kun ihmisillä on vapaata netin selailuun. Jos asiakaspalvelu on tällöin kiinni, joudut odottamaan ongelmien ratkaisua maanantaiaamuun.
Kolmantena tutki, millaista asiakaspalvelua sinulle luvataan. Onko kyse vain asiakaspalvelusta vai kunnollisesta teknisestä tuesta, jossa työskentelee alalle koulutettuja henkilöitä?
Älä siis unohda asiakaspalvelun tärkeyttä!
Webhotellin valinta koon mukaan
Webhotellin koko tarkoittaa yksinkertaisesti paljonko sisältöä voidaan tallentaa kyseiseen webhotelliin. Kaikki verkkosivuillasi oleva sisältö sekä sähköpostin käyttö vievät webhotellin muistia. Teksti vie suhteellisen vähän tilaa, mutta suuret kuvat kuluttavat webhotellin muistua yllättävänkin nopeasti. Useat webhotellit tarjoavat helpon ja halvan tavan päivittää suurempaan webhotelliin, kun tarpeen.
Pienimmät webhotellit ovat noin 200 megatavua. Ne sopivat lähinnä tekstipohjaisille muutaman sivun sivustoille hyvin. Jos haluat tehdä vain yksinkertaiset verkkosivut yrityksellesi, kannattaa aloittaa noin 2Gt-kokoisesta paketista. Suurimmat webhotellit puolestaan voivat olla jopa yli 100 Gt:tä, jolloin kyseessä on luultavimmin valtava verkkokauppa täynnä kuvia tai videosisältöä sekä lisäksi useita sähköpostiosoitteita.
Koko voidaan ilmoittaa esimerkiksi levytilana, muistina tai kokona. Muista huomioida tarvitsevasi tilaa sekä verkkosivulle että mahdollisille sähköposteille.
Salattu ja turvallinen webhotelli
Webhotellin valinta voi keskittyä moniin asioihin, mutta salauksesta ja turvallisuudesta ei kannata karsia. Menemättä sen syvemmälle teknisyyksiin: tarkista webhotellisi tukevan SSL-salausta. Verkko-osoitteen alkuun kirjoitettavalla https- tai http-liitteellä on suuri merkitys. Näistä https on turvallisempi ja nimenomaa tarkoittaa SSL-salattua verkkosivustoa.
SSL lisää sivustosi tietoturvaa, mutta lisäksi se antaa sinusta luotettavan kuvan. SSL-salaus voi vaikuttaa myös hakutuloksissa näkymiseen, ja selaimet yleensä ilmoittavat SSL-salauksen puuttuessa, että sivusto ei ole turvallinen käyttää.
Tarkista, että webhotelli tarjoaa SSL-salauksen osana pakettia, jonka hankit. Lähes kaikki webhotellit tarjoavat sen ilmaisena palveluna, mutta sinun vain tulee muistaa ottaa se käyttöön itse. Parhaat webhotellit tarjoavat yksinkertaisen oppaan tässä onnistumiseen tai tekevät sen puolestasi.
Toisinaan SSL-salaus on kuitenkin vain lisäpalvelu, josta tulee maksaa ylimääräistä. Vältä tätä, koska SSL-sertifikaatti voi maksaa todella paljon ja näin ollen tehdä muuten halvalta vaikuttavasta webhotellista kalliin virheen.
Hallintapaneeli ja ominaisuudet
Webhotelli toimii yleensä hallintapaneelin kautta. Siitä löytyvät kaikki käytössä olevat ominaisuudet sekä sähköpostien ja sivuston hallinta. Mitä helpompi käyttöinen hallintapaneeli on, sitä nopeammin sinä opit itse tekemään kaikki sivustoosi liittyvät työt. Et tarvitse erillistä apua asiakaspalvelulta. Tärkeää on myös, että hallintapaneelin käytölle sekä eri ominaisuuksien käyttöönotolle löytyvät yksinkertaiset ohjeet.
Kiinnitä huomiota siihen, että voit hallintapaneelin kautta esimerkiksi laittaa päälle sivustosi varmuuskopioinnin, SSL-salauksen sekä ladata sinulle sopivan alustan sivustolle (kuten WordPress).
.fi-verkkotunnus
Netti on täynnä ulkomaisia ja kotimaisia webhotelleja, jotka kilpailevat niin hinnoilla kuin ominaisuuksilla. Jos haluat .fi-tunnukseen päättyvän verkkosivuston, muista tarkistaa webhotellin tarjoavan tätä domain-vaihtoehtoa. Suomalaisten webhotellien kanssa tämä on normi, mutta ulkomaisilta webhotellien domain-valikoimasta kyseistä päätettä ei yleensä löydy.
Tietenkin .com on myös hyvä vaihtoehto ja lähes kaikki webhotellit tarjoavat sitä. Yleensä .com on myös halvempi vaihtoehto. Suomalaisilla sivustoilla .fi herättää kuitenkin luottamusta sekä luo kotimaista tuntua. Huomioi, että .fi-sivustoille on enemmän rajoituksia kuin .com-päätteen käyttämiselle.
Valitse luotettava webhotelli
Viimeinen, mutta ei todellakaan vähäisin asia, joka tulisi huomioida, ovat muiden webhotellin käyttäjien arvostelut. Internet on täynnä webhotelleja, joten parhaan valintaan kannattaa käydä läpi muiden käyttäjien mielipiteitä. Näin webhotellin valinta helpottuu ja löydät luotettavan palveluntarjoajan. Kiinnitä huomio näihin asioihin:
- Yllättävät lisämaksut
- Sivuston nopeus
- Katkot sivuston toiminnassa
- Asiakaspalvelun laatu
Tarkistuslista Webhotellin valintaan
Tässä vielä lyhyesti lista, joka kannattaa käydä lävitse juuri sinulle sopivaa webhotellia valittaessa.
- Paljonko levytilaa webhotelliin kuuluu?
- Sisältääkö paketti SSL-salauksen?
- Kuinka ja milloin webhotellin asiakaspalvelu toimii?
- Mitä asiakkaat sanovat palveluntarjoajasta?
- Löytyykö webhotellista kaikki sinulle välttämättömät toiminnot? (kuten WordPressin asennus, varmuuskopiointi, useita sähköpostiosoitteita, ym.)
Kirjoittaja
Olen verkkoliiketoiminnasta kiinnostunut "nörtti", joka kokeilee kaikkia uusia liiketoimintamalleja netissä. Tämän innoittamana perustin tämän blogin, johon luon vertailuja eri ohjelmista ja oppaita toiminnan aloittamiseen.